Motorvägar, gruvor, flygplatser. Det är något av det Miljöpartiet nu fruktar att ex-partnern Socialdemokraterna ska sätta fart med när de huserar ensamma i regeringskansliet. Syre listar sju frågor där MP:s utträde ur regeringen kan få betydelse.
Flygplatser
Den nedläggning av Bromma flygplats som S/MP-regeringen flaggade för i våras har i praktiken redan stoppats. Inte av Socialdemokraterna, men väl av en riksdagsmajoritet bestående M, KD, SD, L och C som klubbat igenom ett beslut som innebär att regeringen inte längre på egen hand styr över det så kallade nationella basutbudet av flygplatser.
Nu väntar nästa flygplatsstrid: Den om Arlanda. I en skrivbordslåda hos infrastrukturministern ligger en skrift med rubriken Färdplan Arlanda. Där beskrivs hur kapaciteten på Arlanda ska fördubblas, bland annat med hjälp av en ny start– och landningsbana. De planerna skulle det inte bli något av meddelade regeringen i samband med att ett räddningspaket på fem miljarder till det statliga flygbolaget SAS. Nu befarar MP att S-regeringen plockar fram planerna igen.
– Det skulle vara någon form av rekord i klimatvidrigt beslut som jag är väldigt rädd för kommer fattas nu när Miljöpartiet inte kan blockera det, säger Lorentz Tovatt (MP), klimatpolitisk talesperson.
Gruvor
– Vi älskar gruvor i Socialdemokraterna.
Det var något av det första den nya näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson sa när han tillträtt. Miljöpartisterna vred sig i plågor och satte sig och skrev debattartiklar. Gruvprojekt som Gállok utanför Jokkmokk – som legat på regeringens bord i flera omgångar sedan 2014 – hotar både naturvärden och samers rättigheter, anser miljöpartisterna. Behovet av mineraler är enormt, menar socialdemokraterna och pekar på den gröna industriella revolution med fossilfritt stål och batterifabriker som de menar står för dörren.
Slutförvaret
I Östhammar är man redo, kommunen har sedan länge gjort tummen upp för planerna på slutförvar för kärnavfall. Men miljörörelsen protesterar och pekar på de forskare som rest frågetecken inför om de kopparkapslar som ska användas klarar sig från korrosion under de 100 000 år avfallet måste hållas instängt. Per Bolund (MP) har förhalat frågan under sin tid som miljöminister, anser högeroppositionen som hotat att fälla honom. På onsdagen lovade hans efterträdare Annika Strandhäll (S) att beslut ska fattas den 27 januari – och miljöpartisterna varnar för ett ”förhastat” beslut.
Vägar
Syre har tidigare berättat om Trafikverkets förslag till investeringar i infrastruktur de kommande åren. När infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommenterade förslaget lyfte han fram de satsningar på järnväg som utgör 80 procent av pengarna till nya projekt, och menade att Sverige är på väg att ställa om till ett hållbart transportsystem. Men i förslaget finns också vägsatsningar. Det handlar om nära 16 miljarder kronor till det omstridda motorvägsprojektet Tvärförbindelse Södertörn söder om Stockholm, men också exempelvis utbyggnad av E22 i Lund och förstärkning av vägar för tung lastbilstrafik.
– Pengarna skulle behöva gå till helt andra saker, inte minst järnväg, säger Axel Hallberg (MP), trafikpolitisk talesperson.
I maj fattar regeringen beslut om planerna.
Fossilbilar
Sätt upp ett mål om att alla bilar som säljs 2030 endast ska vara ”nollutsläppsbilar”, det vill säga bilar som inte släpper ut koldioxid när de körs. Det är ett av förslagen i den så kallade utfasningsutredningen. Lite tekniskt, kan det förefalla. Men viktigt, tycker MP. Vad S tycker är inte helt klart och MP befarar att utredningen blir liggande.
Lex Preem
Klimatpåverkan ska väga tyngre i framtidens miljöprövningar, förelog Klimaträttsutredningen tidigare i år. Förre miljöministern kallade förslaget ”Lex Preem” och menade att de ska förhindra investeringar i fossilindustrin, som det oljeraffinaderi Preem planerade för innan de styrde om till en anläggning för biobränslen. Liksom utredningen om fossilbilar litar miljöpartisterna inte på att S går vidare med förslagen. Miljöministern själv ger i dag inga andra besked än att utredningarna varit ute på remiss och att ”frågorna bereds”.
Arbetskraftsinvandring
Det är inte bara på miljöområdet det funnits kontroverser mellan S och MP. En annan fråga där partierna har skilda åsikter är reglerna för arbetskraftsinvandring. Båda partierna vill skärpa lagstiftningen och skärpa kontrollerna för dem som exploaterar utländsk arbetskraft. Men till skillnad från MP vill S också strama åt reglerna på andra sätt.
– Jag menar att det är orimligt att vi har stor arbetskraftsinvandring till yrken där vi har många, många som nyligen kommit till Sverige och som söker de jobben, sa migrationsminister Anders Ygeman till TT när han tillträdde.
Helst vill Socialdemokraterna gå tillbaka till en ordning där behovet prövas innan en arbetsgivare får hämta arbetskraft från länder utanför EU. Men Anders Ygeman har flaggat för att han ser Moderaternas förslag om ett höjt lönegolv som en framkomlig väg. M:s förslag innebär att den lägsta lön en arbetskraftsinvandrare får ha höjs från 13 000 kronor i månaden till 27 500 kronor.
Läs mer:
Datum satt för beslut om slutförvar
Starka reaktioner på regeringens kärnavfallsbesked
Arbetskraftsinvandringens mörka baksida: ”Det är slaveri”
Miljarder till ny motorväg: ”Ett dråpslag för klimatet”
Nu rullar miljarder in till framtidens vägar – men blir det tåg eller bil?