Radar · Inrikes

Bilbud på Foodora får stå för bensinen – med 0 kronor i timlön

Bilbud på matleveransföretaget Foodora får noll kronor i timlön och måste själva stå för bilkostnader.

De hundratals bilbud på Foodora som har lett till oenighet i förhandlingarna mellan företaget och fackförbundet Transport tjänar noll kronor i timlön. Samtidigt får buden själva stå för bilkostnader som uppgår till tusentals kronor i månaden.

Ett kollektivavtal mellan fackförbundet Transport och matleveransföretaget Foodora var nära, men Transport bromsade förhandlingarna eftersom de hundratals bilbud och lagerarbetare som arbetar för företaget inte omfattades av avtalet.

Samtidigt som förhandlingarna mellan Foodora och Transport pågår, arbetar bilbuden under anställningskontrakt med noll kronor i timlön, rapporterar Sydsvenskan.

Får stå för bilkostnader

De personer som kör ut mat från restauranger med sin egen bil på Foodora får alltså ingen fast timlön. Istället får de 40 kronor för varje leverans som körs ut. Samtidigt måste de själva stå för bilservice, parkeringsböter och en betydande del av bensinen.

– Nej, nej, vi får ingenting. Förra veckan jobbade jag till elva på kvällen. Men det var väldigt lugnt, och när det inte kommer några beställningar får jag ingen lön alls, säger Raza Aslam som arbetar som bildbud på Foodora i Malmö, till Sydsvenskan.

Bilbud på Foodora får en ersättning på 5 kronor per kilometer, men det gäller endast sträckan från restaurangen till kunden. Sträckan ut till restaurangen eller till andra restauranger efter leveransen får buden själva stå för, vilket bekräftas av företagets informationschef Johanna Lindskog Lindell, som Sydsvenskan pratat med. Enligt henne tjänar bilbuden ungefär 150 kronor i timmen totalt – i lön och bilersättning.

"Finns inga andra jobb"

Men Raza Aslam berättar en annan historia. Enligt honom arbetade han nästan 60 timmar åt Foodora förra månaden, vilket han fick totalt 9 000 kronor för i lön och bilersättning. Men bensin, service och försäkring (som är extra dyr för att bilen används i yrkestrafik), tillsammans med två parkeringsböter hamnade totalt på 7 000 kronor. 2 000 kronor var alltså vad han fick behålla för 60 timmars arbete. Det blir strax över 33 kronor i timmen.

– Jag har inte råd att ha det här jobbet, det är alldeles för mycket utgifter för bilen. Och jobbet är farligt: om jag råkar ut för en trafikolycka blir det väldigt riskabelt och väldigt dyrt för mig, berättar Raza Aslam, som uppger att han fortsätter att arbeta för Foodora trots de hårda villkoren, då det inte finns andra helg- och/eller kvällsjobb för en student som inte kan svenska.

Under coronapandemin har Foodora mer än fördubblat sin verksamhet. Företaget har vid flera tillfällen kritiserats för sina låga löner och dåliga arbetsvillkor, vilket Syre har berättat om tidigare.

Läs mer: 

Transport säger nej till kollektivavtalet med Foodora – förhandlingar fortsätter

Stockholms samarbetsavtal med Foodora hade fastnat i posten

Foodora och Transport nästan överens om ett kollektivavtal

Stockholm om kritiserade Foodora-samarbetet: ”Avtalet inte påskrivet”

Kritiserade Foodora i samarbete med Stockholms kommun