Radar · Inrikes

Foodora och Transport nästan överens om ett kollektivavtal

Gig-företaget Foodora är nära ett påskrivet kollektivavtal som kommer gälla för deras cykel- och mopedbud.

Matleveransföretaget Foodora har länge kritiserats för att deras gig-jobbare har usla arbetsvillkor. Men nu har Foodora enats om innehållet i ett kollektivavtal med fackförbundet Transport. Avtalet måste dock godkännas av både bolagets styrelse och förbundsstyrelsen i Transport innan uppgörelsen är klar.

Moped- och cykelbuden som levererar restaurangmat har länge haft usla löner, jobbat under stark stress och själva varit tvungna att stå för de cyklar och mopeder de använder när de jobbar. De får bara betalt i timlön och per uppdrag, eller så kallat gig, vilket bidrar till den låga månadsinkomsten.

Under hela hösten har Foodora och fackförbundet Transport förhandlat om ett kollektivavtal och nu är det nära i hamn, uppger tidningen Transportarbetaren. Förhandlarna är överens om ett avtal som är tänkt att gälla från den 1 mars i år.

– Förslaget innehåller minivillkor för buden, men exakt hur avtalet är konstruerat går vi ut med när det är undertecknat, säger Transports centrala ombudsman Mats H Andersson till Transportarbetaren.

Avtalet måste skrivas under av styrelserna

Det som fattas är att Foodoras styrelse och Transports förbundsstyrelse godkänner det förslag till avtal som förhandlarna kommit överens om och sedan skriver under det, vilket i så fall sker i morgon.

– Det är sannolikt att de skriver under det, men det beror ju på vad man tycker. Det är en bransch som är svår att reglera och det här avtalet gäller inte hela branschen utan bara Foodora. Därför är det extra viktigt att kolla att allt ser rätt ut, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transportarbetaförbundet till Syre.

Foodoras vd, Hans Skruvfors, har dock hitintills uttryckt sig positivt till att ett avtal är på gång.

– Förhoppningsvis något som är banbrytande i den här delen av branschen, som visar att man kan ingå i den svenska modellen, säger han till Sveriges Radio Ekot.

Även arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) gillar uppgörelsen.

– Bra Transportfacket och Foodora! Ert avtal är ett stort steg för att göra kollektivavtal till norm för appföretagen, och för att göra plattformsekonomin till en del av den svenska modellen, skriver hon på Twitter, enligt tidningen Arbetet.

Transport hoppas att fler budföretag tecknar avtal med förbundet.

– Det här är en bransch där villkoren verkligen behöver förbättras, säger Mats H Andersson, till tidningen Transportarbetaren.

Avtalet gäller just Foodoras cykel- och mopedbud, så kallade riders. Bilbuden har redan ett kollektivavtal, enligt Transportarbetaren.

Artikeln har uppdaterats med en rättelse. Avtalet är fortfarande inte påskrivet (den 2 februari 2021).

Radar · Inrikes

Sympatiåtgärd mot Tesla kan fortsätta – tillfälligt

Banderoll från IF Metall med texten ’konflikt’ utanför Tesla-anläggning i Malmö på måndagen.

Teslas krav att Postnord ska lämna ut elbilsjättens registreringsskyltar avslogs på tisdagseftermiddagen av Solna tingsrätt. Medan Norrköpings tingsrätt gett Tesla rätt, att Transportstyrelsen måste lämna ut skyltar. Fackförbundet ST anser att domsluten kan ifrågasättas.

På måndagen stämde Tesla både Transportstyrelsen och Postnord för att elbilsjättens registreringsskyltar till nya bilar inte levereras, på grund av sympatiåtgärder i den pågående konflikten om kollektivavtal med IF Metall.

– Här handlar det om ett antal registreringsskyltar som inte kommer levereras ut, det bedömdes sammantaget att det inte var tillräckligt bråttom för att fatta ett beslut utan att höra Postnord, säger Patrik Alm, domaren som beslutade i målet, till TT.

Nu har Postnord tre dagar att yttra sig, därefter tas ett nytt beslut om Teslas stämningsansökan, som lämnades in på måndagen. Detta på grund av postblockaden som fackförbunden Seko och ST lagt och innebär att registreringsskyltar till nyregistrerade bilar inte levereras.

Tesla stämde även Transportstyrelsen på måndagen och fick redan samma dag ett beslut om att myndigheten tillfälligt måste lämna ut registreringsskyltarna. Detta trots att ingen stridsåtgärd pågår på Transportstyrelsen, enligt ST.

Fackförbundet anser att Tesla med sina stämningsansökningar utmanar inte bara den svenska modellen, utan även det svenska förvaltningssystemet. ST framhåller att strejkrätten i Sverige regleras i grundlagen, vilket gör den starkare juridiskt än de lagar och förordningar som styr postgång och hantering av registreringsskyltar. Och enligt ST kan Norrköpings tingsrätts tillfälliga beslut ifrågasättas, då det innebär att tillverkaren av registreringsskyltarna åläggs att utfärda dem.

– Det finns inget lagstöd för att Transportstyrelsen ska tvingas delegera den myndighetsutövningen till ett företag, bara för att ett stort amerikanskt multinationellt bolag vill ha det så, menar Åsa Erba Stenhammar, ordförande för ST.

Gällande Postnords agerande i samband med konflikten anser ST anser att Tesla borde vända sig till Post- och telestyrelsen, som är tillståndsmyndighet för Postnords postverksamhet. Inte till domstol.

– Tesla tycks inte acceptera att svenska myndigheter förhåller sig neutrala till konflikter på arbetsmarknaden, vilket är reglerat i lag. Då är det viktigt att det svenska rättssystemet står pall och att de instanser som hanterar processen är de som har expertisen för lagstiftningen det aktuella fallet. Vi menar därför att tingsrätten inte har behörighet att pröva Teslas stämningsansökan, säger Åsa Erba Stenhammar.

Radar · Arbetskritik

Rekordmånga arbetsplatsolyckor inom solcellsbranschen

Billigare solceller – då får arbetarna betala med ökad risk för sina liv. Antalet olyckor i solcellsbranschen skjuter i höjden och oseriösa företag vinner anbud genom att strunta i kraven, skriver Byggnadsarbetaren.

Flest arbetsplatsolyckor någonsin inom solcellsbranschen, rapporterar Byggnadsarbetaren.

Solcellsbranschen är enligt många en viktigt del i den ”gröna omställningen” och branschen går mot ännu ett rekordår – med över 100 000 installationer uppskattar Svensk solenergi. Under 2023, under 2022 installerades 55 000 solcellsanläggningar.

Även arbetsplatsolyckorna väntas slå rekord, skriver Byggnadsarbetaren, och hänvisar till statistik från Arbetsmiljöverket och Elsäkerhetsverket som visar att arbetsplatsolyckorna ökat från 5 till 2020 anmälda olyckor till 94 bara hittills i år 2023.

Anmälda arbetsplatsolyckor i solcellsbranschen
• 2020: 5
• 2021: 36
• 2022: 83
• 2023: 94
• Totalt: 218

Billigare solceller – ökad risk för olyckor

Enligt branschorganisationen Svensk solenergi kan en offert som exkluderar skydd, som byggställningar och fallskydd, bli cirka 30 procent billigare.

– Vi har inga konkreta belägg, men vi har fått rapporter om att vissa oseriösa aktörer på marknaden arbetar systematisk på det här sättet. Det vi gör är att se till att våra medlemmar inte gör det, säger Ludvig Bydén, verksamhetsutvecklare på Svensk solenergi, till Byggnadsarbetaren.

Det mest akuta är fallriskerna för man brister i fallskydd på bygge efter bygge. I mångt och mycket handlar det om okunskap. Sedan har vi stora ergonomiska risker. I många fall hantlangar man upp stora moduler, utan minsta hjälpmedel.”

Emil Gustafsson, arbetsmiljöinspektör i tidningen Byggnadsarbetaren.

Uppdatering: Ett korrfel i ingressen har rättats till.

Radar · Arbetskritik

Tesla stämmer Transportstyrelsen

Elon Musk har kallat konfliktåtgärderna som hindrar Teslas bilar från att rulla ut på vägarna i Sverige för ”galenskap”.

Efter en månads konflikt mellan Tesla och IF Metall, och en rad stridsåtgärder från sympatiserande fackförbund, väljer den amerikanska elbilsjätten att stämma svenska staten.

IF Metalls strejk på Teslas samtliga bilverkstäder och serviceställen i Sverige har nu pågått i precis en månad. Den inleddes efter fem år av försök till förhandlingar för att teckna kollektivavtal. Tesla fortsätter vägra och ett antal fackförbund har vidtagit sympatiåtgärder för att stödja IF Metall i konflikten.

Det innebär bland annat att inga registerskyltar levereras och att nya Teslabilar inte kan rulla ut på vägarna. ”Galenskap”, utbrast Elon Musk på sin mikroblogg X när nyheten nådde honom förra veckan. Nu stämmer elbilsbolaget Transportstyrelsen, något som Dagens industri (DI) var först med att rapportera.

”Detta beslag av registreringsskyltar utgör en diskriminerande attack utan något som helst stöd i lag riktad mot Tesla”, skriver Tesla enligt handlingar som på måndagen lämnades in till Norrköpings tingsrätt, rapporterar DI.

Fackförbundet ST konstaterar i ett pressmeddelande att Transportsstyrelsens distribution av registreringsskyltar till Tesla inte är föremål för någon konfliktåtgärd. ST:s sympatiåtgärd består i en blockad av Postnords leverans av post och paket till Tesla, och sker i enlighet med medbestämmandelagen (MBL), betonar fackförbundet.

– En av grunderna i den svenska modellen är att parterna på arbetsmarknaden förhandlar och åstadkommer fredsplikt genom att teckna kollektivavtal. Tesla väljer istället att gå till domstol. Det visar att man inte accepterar de regler som råder här. Men lösningen för Tesla att få fredsplikt finns inte i domstolen, den finns i den förhandling som pågår med IF Metall för att teckna ett kollektivavtal, säger Åsa Erba Stenhammar, förhandlingschef på fackförbundet ST.