Radar · Arbetskritik

Transport säger nej till kollektivavtalet med Foodora – förhandlingar fortsätter

Matleveransföretaget Foodora har länge uppmärksammats, bland annat i Sydsvenskan, för att de anställda har usla arbetsvillkor och stressig arbetsmiljö.

Fackförbundet Transport och matleveransföretaget Foodora var nära ett kollektivavtal. Men nu säger Transport nej till att skriva under just det avtalet. Orsaken: kollektivavtalet gällde inte de hundratals arbetare inom Foodora som jobbar i lager och kör ut leveranser med bil. Men förhandlingar fortsätter.

Förhandlingarna om ett kollektivavtal har pågått under nästan ett års tid. I förra veckan såg det ut som att en uppgörelse var nära. Tjänstemännen som hade förhandlat om avtalet var överens.

Men i måndags sade Transport nej till just det avtalet, och begärde ett annat. Orsaken är att de hundratals anställda inom Foodora som jobbar i lager och kör ut leveranser med bil inte innefattades i det avtal som tjänstemännen hade kommit överens om.

– Det Foodora som vi började förhandla med för nästan 12 månader sedan är inte samma företag i dag. Nu har de ett par hundra bilbud och de har även börjat med Foodora markets, vilket jag skulle kalla omlastningscentraler. Vi kan inte ha ett halvt avtal som bara om fattar 60-70 procent av personalen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande i Transport.

Dessutom skulle det bli konstigt om Foodora, som under året har blivit alltmer som en budbilsfirma, skulle ha andra avtal än andra budbilsfirmor i branschen, menar Tommy Wreeth.

– Då konkurrerar man ju med budbilsföretag och åkerier på olika villkor,  säger han.

Förhandlingarna fortsätter, och Transport hoppas att Foodora ska vilja teckna ett kollektivavtal som gäller för hela åkeribranschen. Det enklaste hade varit om de gick med i arbetsgivarorganisationen Transportföretagarna, då tecknas kollektivavtalet med en gång. Ett annat alternativ är att Foodora tecknar så kallat häng-avtal, vilket innebär att i princip samma villkor gäller, men utan att Foodora är med i arbetsgivarorganisationen.

Tommy Wreeth menar att ett sådant avtal skulle ta högst ett par veckor. Orsaken att förhandlingarna tagit så lång tid tidigare är att det har varit tvungna att utforma ett särskilt avtal för just cykel- och mopedbuden.

Men cykelbuden verkar ha en väldigt tuff arbetssituation. Hade det inte varit bättre för dem om ni hade tecknat det kollektivavtalet ändå?

– Vi har fått in ett par hundra medlemmar i huvudsak från cykel- och mopedbuden, men jag upplever att de har en förståelse för hur vi resonerar. Risken finns ju att man börjar tillämpa cykel- och mopedavtalet på ren åkeriverksamhet och så kan inte ett fackförbund jobba, säger Tommy Wreeth.

Om ni får till ett kollektivavtal – hur skulle det påverka andra gig-företag?

– Det är ingen lätt fråga. Den svenska modellen är inte applicerbar på gig-företag om de som jobbar i dem inte är anställda av en arbetsgivare. Om det inte finns en arbetsgivare – vem ska vi teckna avtal med då? Men det här är ett steg i rätt riktning om vi får till ett avtal med Foodora. Jag hoppas det ska bli normerande för branschen, säger Tommy Wreeth.

Foodoras pressekreterare Johanna Lindskog Lindell skriver på mejl att båda parter var överens för ett år sedan om att avtalet skulle utformas endast för cykel- och mopedbud, då den verksamheten ”skiljer sig mot många andra”, och att  Transportarbetareförbundet höll med om det. De menar att Foodoras modell inte har ändrats och att det först vill skapa ett kollektivavtal för den största anställningsgruppen innan de för en dialog om andra grupper, men att dialog fortsätter med Transportarbetareförbundet.

Johanna Lindskog Lindell håller inte heller med om att Foodora market skulle vara några omlastningscentraler, ”utan är vanliga dagslivsbutiker, som endast hanterar onlinebeställningar”, skriver hon.

Läs även:
Kritiserade Foodora i samarbete med Stockholms kommun (Syre 11/11-2020)
Stockholm om kritiserade Foodora-samarbetet: ”Avtalet inte påskrivet” (Syre 13/11-2020)
Stockholms samarbetsavtal med Foodora hade fastnat i posten (Syre 1/ 2-2021)