Startsida - Nyheter

Radar · Arbetskritik

Arbetsmiljöverket larmar: Stora brister inom e-handeln

80 procent av de inspekterade e-handelsföretagen har problem med arbetsmiljön, konstaterar Arbetsmiljöverket.

Åtta av tio e-handelsföretag brister i sina arbetsmiljörutiner. Det konstaterar Arbetsmiljöverket efter att ha genomfört över 1200 inspektioner inom området. ”Resultatet är mycket oroande”, säger Erna Zelmin, generaldirektör vid myndigheten.

E-handeln är en av de branscher som har registrerat en mycket stor tillväxt under de senaste åren, då allt fler konsumenter väljer att lämna de fysiska butikerna för att istället handla digitalt. Förändringen drevs på ytterligare av coronapandemin, då det skedde en nästintill explosionsartad tillväxt inom e-handeln. Enligt Svensk handel, som tror att det förändrade beteendet är här för att stanna, rör det sig om nästan 40 procents tillväxt i branschen under 2020, som i dag totalt beräknas omsätta drygt 35 miljarder kronor.

Men i takt med att branschen växer, uppdagas också flera problem inom den. E-handelsjätten Amazon har bland annat kritiserats för att registrera anställdas toalettbesök och kartlägga fackligt aktiva medan Apotea har anklagats för att utnyttja nyanlända. Nu visar riktade inspektioner som Arbetsmiljöverket har genomfört mot den svenska e-handelsbranschen sedan 2019, att en kraftig majoritet av företagen brister i sin arbetsmiljö.

– Den här snabba och massiva förändringen innebär stora utmaningar i att hantera och anpassa arbetet ute på företagen. Men det är viktigt att inte arbetsmiljön glöms bort. E-handelns ökade paketvolymer påverkar medarbetarna i alla delar av kedjan och visar sig för vanliga konsumenter i form av förseningar av leveranser och överfulla utlämningsställen, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

Inspektionerna som bygger på över 1200 fysiska och digitala besök hos paketterminaler, utlämningsställen och transportföretag som distribuerar paketen samt e-handlare, visar brister hos hela åtta av tio e-handelsföretag, som har fått krav på åtgärder. Främst handlar det om tunga lyft och avsaknad av hjälpmedel, trånga utrymmen, tidspress vid pakethantering samt säkerhetsrisker vid truckanvändning.

– Resultatet är mycket oroande och det krävs fortfarande ordentliga insatser av arbetsgivarna för att få bukt med problematiken. Vi ser stressade förare som kånkar på tunga paket utan hjälpmedel med stor risk för till exempel belastningsskador. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Erna Zelmin, i ett pressmeddelande.

Myndigheten understryker dock att tillsynen har haft god effekt i branschen, vad gäller både kunskap och resultat. Efter inspektionerna har arbetsgivarnas kunskap om arbetsmiljö och säkerhet ökat – samtidigt som de flesta har åtgärdat de brister som har konstaterats för att uppfylla de krav som ställs.

Läs mer: 

De fick sparken från Apotea: ”Utnyttjade och lurade oss”

Apotea sparkade nio unga afghaner när provanställning skulle bli fast

Apoteas VD: ”Inte vår intention att utnyttja någon”

Tyskt fack om Amazon: “En ideologisk konflikt om människovärde och frihet”

Amazon-anställda tar företaget till domstol

I dag öppnar Amazon Sverige – stark oro kring arbetsvillkoren

E-handeln sätter press – fyra gånger högre risk för skador på Postnord

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV