Italiens vägran att låta migranter på ett räddningsfartyg gå i land på italiensk mark kritiseras av Frankrike som ”oansvarigt” och ”inhumant”. Så sent som i fredags kunde migranterna på skeppet Ocean Viking gå i land i den franska hamnstaden Toulon, efter nästan tre veckor ute till havs.
Italiens nya högerextrema regering har ännu inte varit vid makten i mer än en månad, men den har redan bekänt färg när det gäller migrationspolitiken. De senaste veckorna har Giorgia Melonis regering vägrat ge tillåtelse för tre räddningsbåtar med migranter att komma in i italienska hamnar.
I förra helgen, efter utdragna förhandlingar, tillät den nya inrikesministern Matteo Piantedosi majoriteten av migranterna på båten Humanity 1 att gå i land i hamnen i Catania på Sicilien, men 35 män blev kvar ombord då de inte ansågs sjuka eller ”sårbara”. Ett uttryck för den nya regeringens politik, som lovat att stänga ute så många migranter som möjligt.
”Just nu, i hamnen i Catania, pågår det en selektiv landstigning”, twittrade Aboubakar Soumahoro, parlamentsledamot i det italienska underhuset och anklagade Giorgia Meloni för att bidra till att migranterna ombord behandlas som objekt.
I andra tweetar konstaterade han, precis som många frivilligorganisationer gjort, att Italiens handlande bryter mot internationell sjörätt och att ingen på förhand kan avgöra vem som har rätt att söka asyl i ett land.
Bryter mot internationell rätt
Han får medhåll av Omer Shatz, lektor i internationell rätt vid universitetet Sciences Po i Paris och juridisk chef på Front-Lex, en organisation som utmanar EU:s migrationspolitik.
”Att förhindra landstigning, än mindre utvisning, av de ombordvarande, skulle utgöra ett allvarligt brott mot Italiens skyldigheter enligt sedvanliga och fördragna mänskliga rättigheter, flykting- och sjörätt”, säger han till the Guardian.
Under söndagen tilläts på samma sätt skeppet Geo Barents, som ägs av Läkare utan gränser, att låta vissa av de 568 migranterna ombord att gå iland. Också här efter ett urval av vilka som ansågs mest sjuka och sårbara. Två dagar senare, efter en uttalad hungerstrek från migranternas sida, tilläts dock alla migranter på de båda skeppen att gå i land.
Men skeppet Ocean Viking, som befann sig på internationellt vatten utan att ha fått tillstånd att lägga till i Italienska hamnar befann sig fortfarande i limbo.
Under torsdagen meddelade Frankrikes inrikesminister Gerald Darmanin att skeppet fick tillstånd att lägga till i den franska hamnstaden Toulon och de 234 migranterna ombord kunde under fredagen till sist gå iland efter närmare tre veckor till sjöss. Fyra av dem fick föras till sjukhus med ambulanshelikopter strax innan landstigningen.
Den franska inrikesministern riktade skarp kritik mot den italienska regeringens agerande och hänvisade till internationell sjörätt, som säger att fartyg som har räddade passagerare ombord har rätt att lägga till i närmsta hamn.
Premiärminister Giorgia Meloni menade dock att det inte handlade om att rädda nödställda.
– Ombord på dessa fartyg finns det inte skeppsbrutna människor utan migranter: människor har gått ombord på internationellt vatten genom omlastning från andra marina enheter och fartyget som har tagit hand om dem utrustat för att ta emot dem och tillgodose alla deras behov av mottagning. Juridiskt talar vi därför inte om ’skeppsbrutna’, sade hon enligt tv-kanalen Rai.
Men Frankrikes inrikesminister Darmanin menade att Italiens handling var ”obegriplig”, ”inhuman” och att det kommer att få ”allvarliga konsekvenser” för Italiens bilaterala förbindelser med Frankrike och även med EU.
Landet har nu avbrutit en plan på att ta emot 3500 flyktingar som just nu befinner sig i Italien, vilket var en del av ett avtal om europeisk ”börde-fördelning”, som ett dussintal europeiska länder skrivit under. De uppmanar andra länder att göra detsamma.
Få omfördelas till andra länder
Men från Italiens håll påpekade Meloni och inrikesminister Piantedosi att hittills i år har 164 asylsökande omfördelats inom ramen för detta avtal. Till Italien har det anlänt 88000 migranter i år, enligt italienska myndigheter. Därför vill Italien nu lyfta detta på på EU-nivå och arbeta fram ett förslag med tydligare ansvarsfördelning.
– Man tror att Italien, genom alla andras val, borde vara den enda landstigningshamnen för migranter som anländer från Afrika. Jag tycker inte att det är rätt. Jag blev chockad av den franska regeringens aggressiva reaktion som är obegriplig och obefogad, det är det första fartyget från en icke-statlig organisation som någonsin har lagt till i Frankrike, sade Meloni enligt Il Tempo.
Under lördagen meddelade Giorgia Meloni och inrikesminister Matteo Piantedosi på en presskonferens att planer på skärpningar kring regelverken för internationella räddningsbåtar är på gång. Detaljerna för detta har ännu inte presenterats, men det ser ut som att den italienska regeringen kommer att damma av de lagar som högerpopulistiska Lega-ledaren Matteo Salvini införde under sin tid som inrikesminister mellan 2018 och 2019. Det ser bland annat ut att innebära ökade befogenheter att beslagta fartyg liksom höga bötesbelopp för de som inte följer de regler som kommer sättas upp. Det kommer troligen inte att handla om så stora belopp som en miljon euro, vilket var maxbeloppet under Salvinis tid som inrikesminister. Däremot kommer det troligen att handla om summor på mellan 10 000 och 50 000 euro, rapporterar nyhetsbyrån Ansa.
"Vi ger inte upp"
Men planerna ser inte ut att avskräcka organisationerna med fartyg på Medelhavet.
”Vi ger inte upp. Vi vet att det kommer att bli mer komplicerat men vi vet också att vi inte gör något fel, enligt vad internationella lagar föreskriver”, uppger räddningsorganisationen Sos Mèditerranée Italien enligt Ansa.
Angelo Bonelli, talesperson för det gröna partiet Europa Verde säger i en kommentar att ”Vi kommer inte att tillåta upptrappningen av rasistiska attityder från denna omänskliga högerresgering.
Han tillägger att partiet är beredd att anmäla varje ”underlåtenhet till räddning” som regeringen kan tänkas bidra till.
Läs mer:
Hindrade migrantbåt – tidigare inrikesminister riskerar 15 års fängelse
Matteo Salvini: ”Skydda gränserna var min plikt”