Radar · Arbetskritik

Hemkörd mat inte lika hett – plattformsföretag i motvind

Framtidsbransch eller problemsektor? Plattformsföretagen brottas med både minskad efterfrågan och hårdare krav gällande anställningsform.

Appar för att beställa hemkörning av matvaror eller måltider fick ett stort uppsving under pandemin. I takt med avtagande restriktioner och ökande inflation så går dock affärerna allt sämre för många så kallade q-handelsföretag i Europa. Men i Sverige har både Foodora och Kavall expanderat under året. 

Covid-pandemin var rena guldgruvan för de så kallade q-handelsföretagen, där q står för quick commerce, ofta förekommande i appform och med hemkörning av mat som den bärande affärsidén. Företeelsen är global och lockar kunder med snabba och smidiga leveranser, samtidigt som den kritiseras för undermåliga arbetsvillkor för matbuden.

I Tyskland nådde två stora matleverantörsfirmor, Gorillas och Flink, stora framgångar under 2021. Vart och ett värderades då till över en miljard dollar (ca 10 miljarder kronor), enligt Deutche welle (DW). De slogs med hästlängder av den turkiska konkurrenten Getir, som värderades till dryga 12 miljarder dollar och expanderade sin verksamhet till Tyskland, Frankrike och Nederländerna.

I Sverige gick det mest kända företaget i branschen, Foodora, för första gången med vinst 2021 och redovisade en omsättning på nästan 4 miljarder kronor. Ett nytt rekord, sa koncernchefen Hans Skruvfors till Daligvarunytt i höstas.

Uppsägningar och sammanslagningar

Men när pandemirestriktioner inte längre tvingar folk att hålla sig hemma, och inflationen skjuter i höjden, har efterfrågan på snabbhandelsföretagens tjänster minskat. I maj 2022 sade Berlinbaserade Gorillas upp halva personalen på sitt huvudkontor, och avbröt verksamheten i flera länder, skriver DW. Samma månad skedde också uppsägningar hos Getir, och Flink köpte upp en fransk konkurrent. Nu är Getir på väg att köpa upp Gorillas, vilket innebär att det turkiska företaget blir helt dominerande på den europeiska marknaden. Men båda bolagen har tappat betydligt i värde, för Gorillas del med mer än hälften jämfört med 2021, uppgav Financial times tidigare i december.

I Norden tycks trenden inte vara lika tydlig. Under årets första månader tillsatte Foodora 1200 nya tjänster, rapporterade Transport och logistik i juni, och företaget säger sig inte se att trenden med hemleveranser kommer att minska. De små uppstickarna verkar också vara optimistiska, Norgebaserade Oda planerar att utöka verksamheten i Norge, Tyskland och Finland. Svenska Kavall fick tidigare i år dra tillbaka sin satsning i just Finland, men på hemmaplan går det bättre. I höstas gick företaget ut med att man växt över förväntan och nu planerade att rekrytera 200 personer till sina butiker för att kunna tillgodose efterfrågan.

EU-direktiv rycker närmare

Just butikerna där matvaror lagras för att snabbt kunna köras ut, så kallade dark stores, har annars också börjat bli en problemfaktor. I flera europeiska städer har boende klagat över oljud och ökad trafik, och i Nederländerna har man redan infört ett tillfälligt förbud för nya dark stores, rapporterar DW.

Osäkerheten för de anställda kvarstår också, och det är oklart hur deras situation påverkas av konjunkturen. I EU togs ett steg närmare lanseringen av ett plattformsdirektiv när parlamentet den 12 december röstade ja till det förslag som bland annat innefattar nya regler som ska motverka så kallade falska egenanställningar – EU vill att man antingen är anställd, med de rättigheter det medför, eller har ett eget företag och är väl införstådd med hur man säljer sina tjänster.

Artikeln har uppdaterats. 

Läs mer: 

Bemanningsföretag arbetsgivare åt Foodorabud

Slutlevererat i Finland för appen Kavall

Sverige emot EU:s plattformsdirektiv