Radar · Djurrätt

Kampanj uppmanar Lidl: Sluta sälj turbokyckling

Butikskedjan Lidl uppmanas att sluta sälja så kallade turbokycklingar.

Livsmedelskedjan Lidl säljer fortfarande kycklingkött från så kallade turbokycklingar. Djurens rätt inleder i dag en informationskampanj till konsumenter, och uppmanar Lidl att upphöra med försäljningen.

I dag inleder Djurens Rätt, tillsammans med andra europeiska organisationer, en kampanj för att informera konsumenter om att Lidl säljer kött från turbokycklingar i sina butiker runt om i Europa. Turbokyckling kallas en snabbväxande hybrid inom den tillväxtinriktade kycklingaveln. Dessa fåglar får ofta svårt att röra sig och har sannolikt också ont, på grund av att den snabba tillväxten gör att inre organ och skelett inte hinner utvecklas lika snabbt som muskelmassan, enligt köttguiden från WWF.

Djurrättsorganisationer har länge riktat kritik mot butiker, restauranger och livsmedelsproducenter av olika slag som använder kött från turbokycklingar. Några har tagit till sig av kritiken och sluta sälja dylika produkter, men på flera håll fortsätter det att förekomma, bland annat hos lågpriskedjan Lidl. Djurens rätt vill nu att Lidl ska säga nej till turbokycklingar och börja arbeta enligt kriterierna i European chicken commitment (ECC). Detta är något Lidl sedan tidigare gör i Frankrike och Djurens rätt uppmanar nu företaget att ”hålla en konsekvent linje i Europa”.

– Som en av de ledande livsmedelskedjorna i Europa har Lidl stora möjligheter att göra skillnad för väldigt många djur. Kycklingar är de djur som är flest och har det absolut sämst i djurfabrikerna, så här behöver Lidl ta sitt ansvar, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt, i ett pressmeddelande.

"Följer svenska lagar"

Kriterierna i ECC används vid företagens inköp av kycklingkött och är baserade på den senaste forskningen om djurvälfärd, som tagits fram av ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa. Kriterierna innefattar bland annat att säga nej till turbokycklingar och att ge mer plats för kycklingarna att röra sig på.

När Syre ber Lidl Sveriges pressavdelning om en kommentar på kampanjen svarar man så här: 

”Vi följer alltid rådande svenska och europeiska lagar och regler. Vi har valt att enbart köpa färsk kyckling från svenska bönder då svensk djurskyddslagstiftning har bland de mest omfattande kraven i Europa, med krav som är mer långtgående än EU-lagstiftningen. När det gäller European chicken commitment (ECC) svarar Svensk fågel upp för majoriteten av punkterna. I svensk lagstiftning tillkommer dessutom flera viktiga faktorer som rör djurhälsa och livsmedelssäkerhet i Sverige vilket bland annat den låga antibiotikaanvändningen i Sverige är ett bevis för.” 

Artikeln har uppdaterats med Lidls kommentar. 

Läs mer:

Över en miljon brittiska turbokycklingar ”kasseras” i veckan

WWF lyfter snabbväxande industridjur: ”Undvik svensk kyckling”

Ny rapport: Svenska hamburgerkedjor brister i ansvar för kycklingars välfärd

Subway ställer sig bakom krav på kycklingindustrin

Dansk jätte fasar ut turbokycklingar