Radar · Arbetskritik

Foodora och Transport skriver kollektivavtal: ”Omfattar inte alla”

Matleveransföretaget Foodora har vid flera tillfällen kritiserats för sina dåliga villkor för de anställda.

Kollektivavtalsförhandlingarna mellan matleveransföretaget Foodora och Svenska transportarbetarförbundet, som pågått i drygt ett år, är nu klara.

Förhandlingarna mellan matleveransföretaget Foodora och Transport såg ut att närma sig en uppgörelse i början av februari, efter drygt ett års tid. Men då de hundratals anställda på Foodora som jobbar i lager och kör ut leveranser med bil inte omfattades av avtalet som tjänstemännen hade kommit överens om, sa fackförbundet nej.

Nu har parterna nått en uppgörelse om ett kollektivavtal som reglerar villkoren för drygt 2000 anställda på Foodora och börjar gälla den 1 april i år.

Kollektivavtalet omfattar bland annat höjda löner och ersättningar för bud under vissa arbetstider, årliga löneökningar, ersättning för underhåll av cyklar och arbetskläder samt pension och försäkringar i linje med Transports övriga kollektivavtal.

– Det här är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige men också Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen. Det är ett viktigt steg för oss som nu kommer att kunna ha våra egna arbetsplatsombud på arbetsplatsen, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport i ett pressmeddelande.

Men det är oklart om bilbuden som tidigare gav upphov till diskussion mellan parterna, inkluderas i uppgörelsen. De personer som arbetar åt Foodora –  men formellt är anställda av ett annat företag – omfattas inte av avtalet.

"Positivt första steg"

Fransisco Beltran som är cykelbud på Foodora är glad över att företaget äntligen har anslutit sig kollektivavtalet.

– Det känns absolut positivt att vi som anställda äntligen har möjlighet till en tvåsidig kommunaktion med arbetsgivaren och förhoppningsvis också möjlighet att påverka. Det känns som ett bra och viktigt första steg både för oss som jobbar på Foodora men också för andra människor som arbetar för liknande typer av företag, att det är möjligt att den här typen av företag också kan vara anslutna till kollektivavtal, säger Fransisco Beltran till Syre.

Men han ser också brister i avtalet, bland annat vad gäller bilbuden. De flesta omfattas inte av avtalet, menar Fransisco Beltran.

– De flesta bilbud, om inte alla, är inte anställda av Foodora och omfattas därför inte av kollektivavtalet. Nästa viktiga steg blir att de organiserar sig för att också få ett avtal, säger han.

Känner du som anställd dig säkrare nu, när ni har ett kollektivavtal?

– Ja, det skulle jag säga. Tidigare stod man ensam mot företaget när det uppstod något, nu har man stöd av ett kollektivavtal, facket och kollegor, det gör skillnad.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) hyllar uppgörelsen i ett inlägg på Twitter.

Så skriver arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) om uppgörelsen mellan Transport och Foodora
Så skriver arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) om uppgörelsen mellan Transport och Foodora. Foto: Twitter.

Syre har sökt Transport utan framgång.

Läs mer: 

Bilbud på Foodora får stå för bensinen – med 0 kronor i timlön

Transport säger nej till kollektivavtalet med Foodora – förhandlingar fortsätter

Foodora och Transport nästan överens om ett kollektivavtal

Många högutbildade migranter kör ut mat: ”Svårt få annat jobb”

Stockholms samarbetsavtal med Foodora hade fastnat i posten

Så kan Foodora-anställda få bättre villkor