Radar · Djurrätt

Ekonom: Så kan kapitalism bli en genväg till djurens befrielse

Veganism som en väg till djurens befrielse – det är något ekonomiexperten och djurrättsarbetaren Brett Thompson tror på.

Fakta och känsloargument har inte visat sig särskilt effektiva när man vill omvända köttätare till veganer. Istället kan “omedveten kapitalism” erbjuda en smart genväg. Det menar sydafrikanske ekonomiexperten, djurrättsaktivisten och växtkötts-företagaren Brett Thompson.

Hur jobbar vi bäst för djurens befrielse och minskat lidande bland djur? I helgen stöttes och blöttes temat mellan över 300 djurrättsengagerade. Då hölls nämligen den årliga konferensen Care conference on animal rights in Europe, med ett 40-tal workshops och flera nätverksdiskussioner.

En egen ingång hade sydafrikanen Brett Thompson, som talade på lördagen under rubriken Omedveten kapitalism: Hur marknaden erbjuder en genväg till djurens befrielse.

Från skambeläggning till utilitarism

Brett Thompson har studerat ekonomi och finans och är aktiv för djurens befrielse i en rad sammanhang, bland annat är han medgrundare och vd för en tankesmedja som fokuserar på djurrätt, Credence institute. Han berättar att han själv gått från  att använda skambeläggande och en aggressiv retorik till den utilitaristiska eller nyttobaserade inställning han har idag.

Brett Thompson höll ett välbesökt seminarium under helgens onlineevent Care for animal rights conference Europe
Brett Thompson höll ett välbesökt seminarium under helgens onlineevent Care for animal rights conference Europe. Foto: Skärmdump

Men det är inte bara skambeläggandet som är ineffektivt, många av de metoder som används traditionellt för att omvända köttätare fungerar helt enkelt inte, menar han.

– Vi har i decennier försökt övertyga människor om att äta veganskt genom att dra fram argument som att det är hälsosamt, att det är bättre för miljön och att djuren i industrin lider. Men hur framgångsrika har vi varit? frågade han retoriskt.

Hans insikt smög sig på redan för åtta år sedan när han började jobba för ett företag som säljer veganska produkter.

– Jag märkte då att det var betydligt mer effektivt att säga att en produkt smakade som kyckling än att säga åt folk att bli veganer, berättar han.

Marknaden gillar växtbaserat

Och marknaden blir allt mer intresserad av växtbaserade produkter. Ett exempel är hur kycklingjätten KFC (tidigare Kentucky fried chicken) infört veganska produkter i sitt populära friterade sortiment.

– Produkterna sålde slut på fem timmar, säger Brett Thompson om lanseringen på en KFC-restaurang i Atlanta, USA, för ganska precis ett år sedan.

Lanseringen gav stora rubriker och dessutom ett uppsving för både KFC:s och leverantören Beyond meats aktier.

Börsen går upp och börsen går ned
Börsen går upp och börsen går ned. När köttföretaget KFC började saluföra veganska produkter gick deras aktie upp. Arkivbild. Foto: Richard Drew/TT

Sedan dess har de veganska rätterna introducerats på fler KFC runtom i världen: i Storbritannien, Irland, Nederländerna – som under en vecka tidigare i våras fick världens första helt vegetariska KFC-restaurang i Rotterdam – i Kina och nu i somras även i Hongkong. Eftersom det finns omkring 53 000 KFC-restauranger runtom i världen är potentialen stor.

Man ska komma ihåg att Brett Thompson har ett egenintresse i sina budskap. Han jobbar nämligen med marknadsföring åt företaget Fry food family, som saluför just växtbaserade produkter.

Thompsons budskap togs inte heller emot utan förbehåll av de samlade djurrättsengagerade. Ska vi verkligen gynna köttföretag genom att köpa deras veganska produkter? frågade en av seminariets 70-talet deltagare.
Det tycker Brett Thompson, och drar det ett steg längre.

– Jag skulle rentav uppmuntra köttföretag att sälja burgare som är 80/20, t ex 80 procent kött och 20 procent växtbaserat. Jag tycker att det är en bra idé att blanda in växtbaserat i kött. Du vill kanske inte äta något från ett sådant företag men jag tycker ändå att vi ska uppmuntra det.

– Om stora köttföretag investerar i växtbaserade produkter är de nog mindre benägna att investera i lobbying mot växtbaserat, påpekade en annan seminariedeltagare och fick många tummar upp.

"Bra att Blackstone investerar i Oatly"

På samma tema är frågan om man ska bojkotta eller fortsätta handla av Oatly efter att företaget tagit emot 2 miljoner US dollar av kontroversiella riskkapitaljätten Blackstone, något Syre rapporterat om.

Blackstone har kritiserats både för att bidra till avskogning av regnskogen i Brasilien, och för att ha gett pengar till Donald Trump, och beskedet om att Oatly låtit sig “köpas” på detta sätt har väckt skarp kritik.

Företaget har anklagats för att sälja ut sin själ och någon i mediebruset menade att Oatlys nya smaker nu inkluderar “girighet och blod”.

– Men vad hade hänt om Oatly inte tagit emot pengarna? De hade förmodligen fått dem av någon annan, mindre kontroversiell, men det gynnar nog ändå fler djur att Blackstone la sina pengar där och inte på något annat, resonerar Brett Thompson.

Marknaden för växtbaserade produkter är fortfarande pytteliten jämfört med den konventionella köttbaserade. Ett misstag även affärsjournalister gör när de skriver om marknaden för växtbaserat är att betrakta den som en separat, begränsad marknad, menar Thompson.

– Det skrivs att nya spelare kommer in och konkurrerar på en marknad som är värd si och så mycket, men det är en missuppfattning. Nya spelare konkurrerar även med den köttbaserade marknaden och det är så veganska produkter kan nå ut till fler.

Det gäller att ta tillbaka ordet kött, enligt Brett Thomson
Det gäller att ta tillbaka ordet kött, enligt Brett Thomson. Foto: Privat

Innovation är nyckeln

Att veganska produkter är dyrare än de flesta köttbaserade är både en bromskloss och en styrka.

– Många butiker vill inkludera växtbaserat eftersom de tjänar mer per vara där. Men många köttätare tycker att veganska produkter är sämre, så varför ska de då betala mer för något som är sämre? undrar Brett Thompson.

Genom att skala upp och satsa mer på frysta produkter kan priset sänkas, men det är inte hela svaret.

– Nyckeln är innovation. Vi kan inte bara säga “sluta äta djur” och be dem äta något som inte ses som lika bra. Då är det mycket bättre att säga: “Sluta äta djur, ät kött”.

Alltså växtbaserat kött. Det gäller helt enkelt att ta tillbaka ordet kött, enligt ekonomen.

Medkänslan har ett pris

Brett Thompson konstaterade till sist att det har sitt pris att vara medveten konsument. “Medkänslans sanna kostnad” kallar han en bild på två cappuccinos som han tog nyligen när han fikade med en kompis. Den ena koppen har ett välformat hjärta i sittt skum, den andra har bara hjärtlöst skum.

– Det är min kompis kaffe som fått ett hjärta. Mitt veganska kaffe fick inget hjärta, trots att det var dyrare. Det här säger något om hur det är att vara vegan idag, avslutade han.

Läs också: ”Häftigt att vi är så många som jobbar för djuren” – intervju med Djurens Rätts ordförande Camilla Bergvall.

Läs mer i Syre: Maskulinitet och fiskar på agendan när djurrättsorganisationer möts i helgen (artikel från 14 augusti 2020).

Fotnot: Care for animal rights in Europe Conference är en årlig konferens som samlar djurrättsengagerade i hela Europa. I år hölls konferensen för första gången digitalt. På fredagseftermiddagen hade det kommit in över 300 anmälningar.