Radar · Nyheter

Hornsgatan först ut som omdiskuterad miljözon

Hornsgatan på Södermalm ser ut att bli Stockholms första miljözon med förbud mot äldre personbilar.

Hornsgatan ser av allt att döma ut att bli Stockholms första miljözon där äldre personbilar förbjuds från och med februari nästa år.

Miljözoner var en het fråga inför höstens val i Stockholm. Miljöpartiets trafikborgarråd Daniel Helldén drev frågan hårt, medan motståndarna bland annat hävdade att ett dieselförbud var onödigt eftersom Stockholmsluften stadigt förbättras.

Nu sitter Miljöpartiet i den nya kommunledningen och i nästa vecka fattar trafiknämnden beslutet att Hornsgatan ska bli miljözon från och med februari 2020, enligt di.se. Beslutet ska också klubbas av kommunfullmäktige i juni.

– Det är upp till 1 000 personer i länet som dör en förtida död varje år på grund av dålig luft och Hornsgatan är värst, så det är klart att det här är en viktig åtgärd, säger Daniel Helldén till tidningen.

Beslutet innebär att det bara är nyare bensin- och dieselbilar med euroklass 5 eller 6 som får köra på Hornsgatan. Två år senare skärps kravet och då är det bara euroklass 6 som gäller. Daniel Helldén påpekar att fler miljözoner, men av tillfälligt slag, kan införas på andra gator.

– Om det till exempel skulle behövas på Sveavägen så kan man i så fall införa det de tider eller dagar då halterna är som högst. Det är det vi kommer att titta vidare på som nästa del i det här, säger han.

Regeringen gav förra året kommunerna rätt att införa miljözoner som stoppar äldre personbilar i stadskärnorna från och med kommande årsskifte. I flera städer finns det redan miljözoner, men de är riktade mot tung lastbilstrafik.

Läs mer i tidigare nummer av Syre Stockholm: Bråk om miljözoner i Stadshuset och Trängselskatt bättre än miljözoner