Radar · Miljö

Omröstning i EU om fossilbilar försenas

Tysklands transportminister Volker Wissing (t.

I nästa vecka skulle EU:s medlemsländer ha röstat om ett förslag att förbjuda försäljning av nya fossilbilar efter år 2035. Egentligen en fråga som länderna redan kommit överens om, men nu har Tyskland backat.

Redan i oktober kom medlemsländerna, EU-kommissionen och EU-parlamentet överrens om att sätta stopp för fossilbilsförsäljningen år 2035. EU-parlamentet har röstat för det historiska beslutet och nu saknas bara ett godkännande av medlemsländerna i rådet.

Men i fredags meddelade tysklands transportminister Volker Wissing att Tyskland vill se att en användning av syntetiska, så kallade e-bränslen, kommer att förbli möjliga även efter år 2035.

– Vi vill ha klimatneutral mobilitet, sa han på en presskonferens enligt The Guardian, och konstaterade att det innebär att vara öppen för alla tänkbara teknologier, inte enbart eldrift.

Uttalandet välkomnas av Italien, som också uttryckt att de inte vill se enbart elektriska bilar i framtiden. Flera ministrar i landet har den senaste tiden uttryckt att den föreslagna lagen skulle vara ett hårt slag mot industrin, konsumenter och en ”gåva till Kina”, då det skulle göra EU mer ”beroende av kinesiska råvaror”.

Ovanligt sent stopp

Då även Polen och Bulgarien liksom Italien vägrar godkänna lagen finns nu en risk att den inte går igenom. Den omröstning som skulle ha ägt rum den 7 mars har därför skjutits upp på obestämd tid.

En talesperson för EU-kommissionen uppger till The Guardian att de ”kommer att överväga det potentiella bidraget från koldioxidneutrala bränslen för att nå klimatneutral rörlighet”, och tillade att de är i kontakt med länderna för att diskutera deras inställning lagen.

Att ett lagförslag stoppas såpass sent in i processen är ovanligt. Men om inte en kvalifidcerad majoritet nås när medlemsländerna röstar så måste förhandlingar mellan de olika EU-organen starta upp på nytt.

Men att EU-parlamentet skulle godkänna ett uppdaterat lagförslag är inte troligt, enligt tyska EU-parlamentarikern Michael Bloss (De gröna).

– Det är helt orealistiskt att något skulle komma ut ur detta, säg, före nästa val eftersom de politiska förhållandena inte förändras, sa Bloss till bland annat Euraktiv.

Den nuvarande mandatperioden för EU-parlamentet och EU-kommissionen löper fram till 2024 och går inte lagen igenom innan dess är framtiden för den osäker. 

Läs mer: 

Italien vill bromsa EU:s utfasningsplan för fossilbilar

Då blir det förbjudet med nya fossilbilar i Europa