Zoom

Amazon.se marknadsför vit makt-förlag

Amazon.

Efter att Syre tidigare granskat hur näthandelsjätten Amazon.se säljer rasideologisk och antisemitisk litteratur visar det sig att det multinationella företaget inte bara säljer litteraturen utan även aktivt marknadsför den. Syres reporter har fått en rad mejl med boktips och rabatter. 
– De har gett hatideologer som en gång i tiden fanns på internets utkanter en megafon, säger Daniel Kelley, på den antirasistiska organisationen Anti-defamation league till Syre.

”Hej, baserat på din senaste aktivitet tänkte vi att du kanske är intresserad av det här.” Ett automatiserat mejl från Amazon.se hamnar i undertecknads inkorg och det är inte en borr eller en tv näthandelsjätten ger förslag om, utan boken ”Ras, evolution och beteende” som förespråkar rasbiologi.

Boken är skriven av den ökände psykologiprofessorn Philippe Rushton som fram till sin död 2012 var ordförande för den rasistiska stiftelsen från 1937, Pioneer fund. Stiftelsen finansierar studier för att påvisa rasskillnader i IQ och förespråkar eugenik, idén om att avla fram en ”bättre människa”, bland annat genom steriliseringar.

”Konsekvent mönster av rasskillnader”

På Amazons hemsida presenteras den svenska översättningen av den rasistiska boken:

”Beskriver hundratals studier över hela världen som uppvisar ett konsekvent mönster av mänskliga rasskillnader på sådana områden som intelligens, hjärnstorlek, könsstorlek, sexdrift, reproduktiv potens, arbetsamhet, sällskaplighet och laglydighet. I samtliga dessa variabler är grupperna uppradade i ordningen: orientaler, kaukasier, svarta.”

Presentationen av boken på Amazon.se är hämtad från det svenska förlaget som saluför den, det nazistiska bokförlaget Logik.se.

Logik grundades 2005 och har varit kopplat till det nedlagda nazistpartiet Svenskarnas parti, som var en fortsättning på Nationalsocialistisk front. I dag är förlaget knutet till vit makt-föreningen Det fria Sverige som leds av tidigare profiler i Svenskarnas parti.

I förlagets styrelse sitter de två vit makt-veteranerna Magnus Söderman och Dan Eriksson. Söderman är styrelseordförande och har varit en ledande profil i vit makt-miljön i decennier, med en historia som ideolog i den våldsamma organisationen Nordiska motståndsrörelsen som då gick under namnet Svenska motståndsrörelsen, och det nedlagda nazistpartiet Svenskarnas parti. I dag leder han tillsammans med Dan Eriksson den rasideologiska föreningen Det fria Sverige, som beskriver sig som en ”intresseorganisation för svenskar”.

Bokförlaget Logik
Bokförlaget Logik.se var tidigare kopplat till det nazistiska partiet Svenskarnas parti. Foto: Frankie Fouganthin/wikimedia

Hyllade terrorledare

Dan Eriksson, Södermans parhäst i Det fria Sverige och i bokförlaget Logik, har även han en lång historia i Sveriges mest radikala högerextrema miljöer, där han varit en del av det våldsamma nazistiska nätverket Info 14, som bland producerade tidningen med samma namn som kartlade och hängde ut politiska motståndare och som hyllade morden på två poliser i Malexander.

Själva namnet Info 14, syftar på de nazistiska så kallade 14-orden, följande mening som består av 14 ord:

”Vi måste säkra existensen för vårt folk och en framtid för våra vita barn.”

Dan Eriksson och Magnus Söderman har i den högerextrema miljön framför allt varit frontfigurer i just spridandet och framställandet av högerextrem propaganda och har de senaste åren drivit poddar präglade av antisemitism och rasism, men även av nostalgi och hyllningar av nazistiska terrororganisationer som amerikanska The Order.

Organisationen var aktiv under 1983 och 1984 och finansierade sin verksamhet genom rån. Efter mordet på radio-programledaren Alan Berg fängslades tio av organisationens medlemmar och ledaren Robert Jay Mathews dödades under en eldstrid med FBI, något som gav honom martyrstatus i nazistiska miljöer.

Söderman hyllade Matthews så sent som för ett par år sedan i en statusuppdatering på Facebook med orden:

”Du är min hammare. Mitt stridsvapen”, något som Expo uppmärksammade.

”Ingen möjlighet att förhandsgranska”

Just den svenska vit makt-miljön har historiskt varit flitig med att sprida och producera vit makt-propaganda, så väl vit makt-musik, som översättningar av böcker. Försäljningen har historiskt skett på organisationernas egna plattformar eller samlingar, såsom manifestationer och sammankomster.

Samtidigt har organisationerna regelbundet sökt sig till etablerade e-handelstjänster för att få in sitt sortiment hos dem. Expo rapporterade redan 2003 om att Nordens största nätbokhandel Adlibris sålde antisemitiska böcker i vilka Förintelsen förnekades.

Adlibris grundare beklagade då, för tjugo år sedan, att rutinerna brustit. Han hänvisade till att de amerikanska distributörerna ”dammsuger marknaden”.

– Jag ska ta upp detta med de som är berörda av det och vi får diskutera om det finns något vi kan göra för att förbättra våra rutiner, men det är oerhört komplicerat, hävdade han.

Nästan exakt tio år senare, 2014, uppmärksammade Expo återigen försäljning av nazistisk och rasideologisk propaganda. Då gällde det samma bokförlag som Syre uppmärksammar nu, Logik. Det rörde sig även om samma titlar som idag uppmärksammas. Till exempel ”Kampen för nordisk frihet” av den amerikanska nazistledaren i Ku klux klan, David Duke, och nazisten William Pierce bok Jägaren (The Hunter).

Adlibris dåvarande PR-ansvarige förklarade då att nätbokhandeln inte förhandsgranskar, utan reagerar först när deras kunder reagerar.

– Vi har ingen möjlighet att förhandsgranska eftersom vi har tio miljoner titlar i vårt sortiment och får in cirka 75 000 böcker varje månad. Det finns inte den typen av verktyg att göra det. Då skulle vi inte kunna ha så stort sortiment och erbjuda den bredd av litteratur som vi gör. Vi skulle få dra ned det drastiskt. Därför har vi istället gjort så att när vi uppmärksammas på en titel så går vi in och granskar den och agerar. Det kommer vi att göra nu, sa Adlibris PR-ansvarige till Expo.

Efter att Expo uppmärksammat titlarna, portades Logik-förlag från att sälja på Adlibris.

2017 var det dags igen. Då uppmärksammades Adlibris för att ha sålt det antisemitiska falsariet Sions vises protokoll. Den ökända pamfletten fick stor spridning under tidigt 1900-tal och är ett påhittat dokument som utgav sig för att komma från den sionistiska kongressen i Basel 1897. Falsariet skulle visa hur judar planerar att ta över världen och  användes inte minst i den nazityska propagandan. Än i dag är Sions vises protokoll en inflytelserik hatskrift i antisemitiska miljöer. Det uppmärksammandes även att Adlibris sålde William Pierce bok The Turner diaries som av FBI beskrivits som en terrormanual.

Och så nu 2023 uppmärksammades Adlibris igen, denna gång för att sålt litteratur av nazistbolaget Midgård records. Nazistbolaget har sedan 90-talet producerat vit makt-musik och propaganda, publiceringar på bolagets hemsida har lett till fällande domar för hets mot folkgrupp.

Midgård records använde Adlibris för att sälja den svenska utgåvan av Adolf Hitlers bok Mein kampf. I presentationstexten till boken på Adlibris hemsida presenterades Adolf Hitler som ”en av de absolut starkast lysande stjärnor den vita rasen åstadkommit”.

Återigen hänvisade Adlibris till att de inte ”förhandsgranskar” och att de agerar först efter att de uppmärksammas på böcker. I dag har Adlibris portat Midgård records från att använda dem som försäljningsplattform.

Amazon
Amazon.se marknadsför högerextrema böcker till Syres reporter. Foto: skärmdump.

Amazon duckar frågor

Adlibris är dock inte ensamma om att sälja nazistisk propaganda. I april avslöjade Syre att det att det nazistiska förlaget Logik säljer litteratur på svenska Amazon. Det rörde sig även här bland annat om William Pierce bok Jägaren, som handlar om en så kallad ensamvarg som inleder ett krig mot systemet och en jakt på ”blandraspar, judar och politiker”. På Amazon sålde de även den antisemitiska och rasideologiska boken ”Att förstå det judiska inflytandet” och ytterligare ett 50-tal böcker.

En av Logiks böcker har till och med toppat Amazons boklista.

När Syre kontaktade Amazon med en rad frågor blev svaret från pressansvarige Lukasz Lindellsvaret kortfattat:

”Vi har riktlinjer som dikterar vilka böcker som kan säljas hos oss, och om det flaggas oro kring någon bok så undersöker vi detta så snabbt vi kan. Vi lyssnar alltid på den feedback vi får och lägger stora mängder tid och resurser på att säkerställa att våra riktlinjer efterlevs. De titlar som vi har uppmärksammats på har nu blivit bortplockade från vår butik.”

Riktlinjerna som Lindell hänvisade till innehåller bland annat en klausul om att de inte tillåter innehåll ”som vi anser vara hatpropaganda”. Amazon.se slog alltså ifrån sig ansvar på ett liknande sätt som Adlibris gjort. Att de förlitar sig på att böcker flaggas av deras kunder och de först då agerar.

Efter Syres artikel plockade Amazon.se bort Jägaren och Att förstå det judiska inflytandet. Men Amazon.se agerar fortfarande återförsäljare åt Logik och säljer såväl rasideologiska böcker som Ras, och evolution och beteende, historieförvanskande böcker, som Vilka började andra världskriget, samt flera nazistiska ledares rasideologiska och antisemitiska manifest.

När Syre kontaktade Amazon.se för ytterligare frågor kring bedömningen att ha kvar Logiks böcker, blev svenska Amazons pressansvarige Lukasz Lindells svar än mer kortfattat:

”Vi följer lokala lagar och har riktlinjer som styr vilka böcker som kan listas till försäljning och undersöker snabbt varje bok när en oro kommer till vår kännedom. Vi lyssnar alltid på feedback och investerar mycket tid och resurser för att säkerställa att våra riktlinjer följs.”

I Sverige har den antirasistiska organisationen Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) upprepade gånger kritiserat näthandelsjättarna för att inte ta sitt ansvar.

I samband med den senaste medieuppmärksamheten kring Adlibris skrev SKMA:

”Det handlar om att stora bokhandlare måste börja lägga ordentliga resurser på granskning och urval och prioritera det, något man från Adlibris sida hittills inte tycks ha sett som tillräckligt viktigt eller lönsamt.”

Amazon marknadsför Logik.se

På Amazon.se stannar det inte vid att nazistisk litteratur säljs på plattformen. Syre kan även visa att Amazon.se aktivt marknadsför rasideologiskt material.

I samband med granskningen av Amazon.se gjordes en rad sökningar efter rasideologiska böcker, något som Amazons algoritmer fångade upp. En rad mejl med boktips har därefter skickats. Det rör kända högerextrema verk, alla från Logik.

Förutom Ras, evolution och beteende, ger Amazon.se en rabatt på The occult war: The judeo masonic plan to conquer the world, översatt: Det ockulta kriget: Judeo-frimurarens plan för att erövra världen. Amazon.se tipsar även i mejl om fascistideologen Roberto Fiores politiska manifest.  
 
På 80-talet ledde Roberto Fiore det Nationella revolutionsavantgardet, NAR, som stod bakom flera terrordåd i Italien. Bland annat sprängde organisationen järnvägsstationen i Bologna som dödade närmare 100 personer och skadade över 200. Efter attentatet flydde Fiore till England.

I Italien dömdes han till ett nioårigt fängelsestraff, dömd för att ha organiserat en väpnad grupp och för innehav av sprängmedel. Fiore återvände till Italien 1999, då hans brott preskriberats. I Italien grundade han fascistorganisationen Forza nuova.

Varnar för radikaliseringspotential

Olof Sundin, forskare på Lunds universitet säger till Syre att Amazons ursäkter inte håller
Olof Sundin, forskare på Lunds universitet säger till Syre att Amazons ursäkter inte håller. Foto: Pressbild

Syre har varit i kontakt med Olof Sundin på Lunds universitet som 2016 skrev en rapport om hur algoritmer påverkar samhället på uppdrag av regeringskansliet. I rapporten varnar Sundin och medförfattaren Jutta Haider för att algoritmernas ”personalisering”, alltså deras strävan att ge användaren personligt innehåll, kan leda till så kallade filterbubblor och polarisering.

Till Syre säger han att diskussion om de stora techbolagens algoritmer och samhällspåverkan tog fart i efterdyningarna av det amerikanska presidentvalet 2016. 2018 kallades Facebooks ägare Mark Zuckerbergs till kongressförhör om bland annat desinformation på hans plattform.

– Mark Zuckerberg slog ifrån sig att Facebook skulle kunna ha påverkat valet, att det var en absurd tanke. Men efter kongressförhören så skedde en del saker. De har relativt framgångsrikt tagit tag i detta med fler moderatorer bland annat. Det kan även bokhandelsjättarna göra. De kan aktivt titta på vad de säljer. Nu låter Amazons ursäkter att de rent tekniskt inte kan ha koll så som techbolagen lät för några år sedan, säger Olof Sundin.

Sundin säger vidare att sedan hans rapport om algoritmer publicerades 2016 har utvecklingen av algoritmerna i än större utsträckning optimerats till att försöka servera innehåll till användaren.

– Om man jämför med vår rapport från 2016 så har det i en högre utsträckning gått från att vi sökte information till att informationen söker dig. Rekommendationsfunktionerna på Amazon bygger på att de vill ge dig information om saker som du inte ens hunnit formulera att du är intresserad av än.

Så Amazon har identifierat att jag är intresserad av konspirationsteorier och högerextrem propaganda, nu vill Amazons algoritmer hjälpa mig gå ännu mer in i det?

– Ja, så kan man säga och i och med det har de ju också en radikaliseringspotential. En tjänst som Amazon förmedlar litteratur och genom att tillgängliggöra och marknadsföra litteraturen sätter de också någon sorts godkännandestämpel på den, säger Olof Sundin.

Olof Sundin kritiserar Amazons förhållningssätt, att de först agerar efter att de uppmärksammats på böcker som bryter mot deras egen policy.

– Grundproblemet är att de inte tar ansvar för vad de säljer utan friskriver sig det. De menar att de inte kan ha koll på vad de säljer. Det är ett slappt sätt att resonera. Säljer de nynazistisk litteratur så måste man se det som att företaget säljer det.

– En bokhandel är något annat än en sökmotor. Bokhandeln kan välja vilka förlag de säljer böcker från. Det här fallet är väldigt intressant och visar på hur man marknadsför ett nynazistiskt bokförlag, och när de uppmärksammades på det bara agerade på enskilda titlar.

Anti-defamation league (ADL) kartlägger hat på sociala medier för att bekämpa online-hat och extremism
Anti-defamation league (ADL) kartlägger hat på sociala medier för att bekämpa online-hat och extremism. Foto: Skärmdump

ADL: Krävs systematiskt arbete

En organisation som gjort en rad rapporter om rasism på sociala medier är den amerikanska, antirasistiska organisationen Anti-defamation league, ADL. Till Syre ger Daniel Kelley, biträdande direktör på ADL Center for technology and society en liknande bild som Sundin.

Han säger att det skett framsteg och att vissa techbolag börjat arbeta systematiskt för att rensa sina plattformar från hat. Han tar upp en rapport som ADL nyligen presenterade där de genom olika konton i olika åldrar tittade på flera sociala medier för att undersöka om de rekommenderade antisemitism. Den enda plattformen som inte gjorde det i undersökningen var Youtube.

– Det beror på att de arbetar proaktivt nu efter att de varit uppmärksammade i så många år för att sprida hat. Det visar att om företag erkänner att de har ett problem och har intentionen att adressera problemet så kan de påverka och minska spridningen av hatfyllt innehåll. Men då måste de lägga ned arbete och resurser på det, fortsätter han.

Daniel Kelley är inte imponerad över hur Amazon.se hanterat Logik.

– Det du beskriver, att de först måste uppmärksammas på något och när de blivit det så plockar de bort två böcker. Det är inget systematiskt arbete för att lösa problemet. De måste speciellt titta på de algoritmiska problemen.

Kelley betonar att stora företag som Amazon inte kan gömma sig bakom algoritmer utan återkommer till att de måste investera i lösningar.

– När antisemitiskt eller annat hatfullt innehåll rekommenderas så ökar det spridningen. De har byggt algoritmer med resultatet att hat och hatideologer som en gång i tiden fanns på internets utkanter har fått en megafon.

– När minoriteter utsätts för hatfullt innehåll så skadar det. Samtidigt normaliseras fördomar hos de som inte tillhör utsatta minoriteter. Det blir en del av den offentliga diskursen.

Kelley går också in på risken för att människor radikaliseras i och med att högerextrem propaganda blir lättillgänglig

– Det är alla offentliga aktörers ansvar att vara en röst som tar avstånd från hatfulla ideologier och är tydliga med att de är skadliga, att de inspirerar till våldsdåd och att de inte har någon plats i vårt samhälle.

ADL har varit i kontakt med Amazon i USA om hatet som de saluför. Daniel Kelley säger att ADL försöker få Amazon att förstå att rasism och antisemitismen på deras plattform skadar de som drabbas av den.

– Vi vill se en strukturell lösning för att få bort det här innehållet, att det ingår i det dagliga arbetet och att de ser det perspektiv som vi representerar. Att de förstår smärtan hos judar andra minoritetspersoner som utsätts för hatet.

Hur går det?
 
– Vi har haft några produktiva samtal, men det finns mycket mer att göra för att de ska vara på samma våglängd som oss i detta. Vi kommer att fortsätta ha samtal med dem, de har en lång väg att gå, men jag tycker vi sett bevis på att de delvis försökt adressera de här problemen åtminstone, säger Kelley.

Läs mer:

Adlibris kritiseras efter Hitlerhyllning – Amazon.se återförsäljare åt nazistförlag

Nazistlitteratur toppade Amazon.se

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV