Radar · Arbetskritik

Taxiförare demonstrerade mot Ubers och Bolts arbetsvillkor

Apptaxiförare samlades för att protestera mot "uberisering" och för arbetares rättigheter.

Plattformsföretagen har inte hörsammat kraven från Taxiunionen, och Uber väljer att tala med enskilda förare istället för med unionens representanter. Detta fick apptaxiförare att samlas i dag och i karavan åka genom Stockholm med protestskyltar på bilarna.

Svenska taxiförare som använder appar som Uber och Bolt har börjat följa sina europeiska kollegors exempel och ställa krav på bättre arbetsvillkor. Föreningen Taxiunionen har under hösten uppmanat förare att gå samman, efter att ha inspirerats av förare i Storbritannien som lyckats driva igenom flera förbättringar.

Den 23 november lämnade representanter från Taxiunionen över kravbrev till Uber och Bolt. I ett pressmeddelande skriver föreningen att Uber i går tisdag bjöd in ”handplockade förare och åkare till möten i små grupper för att höra deras åsikter”. Synpunkterna som togs upp är samma som framförts i flera år, utan att det hänt något, och inte heller nu utlovades någon förändring, skriver man. Taxiunionen pekar också på det anmärkningsvärda i att Uber inte ringde upp en enda av föreningens representanter.

Hoppas på bättring

Från Bolts sida har ingen alls givit någon respons på kravbrevet, och Taxiunionen drog ihop till en manifestation som ägde rum i Stockholm i eftermiddags. Förarna har parkerat sina bilar längs Gärdesvägen, halvt på trottoaren för att passerande trafik ska kunna komma förbi. Habtom Sibhatu kliver ur sin taxi en stund. Han är inte direkt engagerad i Taxiunionen, men han vill delta i demonstrationen.

Habtom Sibhatu väntar på att demonstrationsfärden ska börja
Habtom Sibhatu väntar på att demonstrationsfärden ska börja. Foto: Katarina Andersson 

– Det blir inga pengar över, speciellt inte nu med de höga bränslepriserna. Apparna är inte rättvisa. Det är bättre när vi är samlade, jag hoppas det kan bli en lösning för framtiden.

Konvojen orsakade en del trängsel i rondellen till Valhallavägen när den på en given signal rullade iväg, många med protestskyltar på sidan av bilen.

Vill upplysa allmänheten

John van Dinther är en av Taxiunionens talespersoner, och han sitter fortfarande i sin bil på väg mot Rosenbad när Syre ringer upp senare på eftermiddagen.

– Det har varit lite trafikkaos, det är otroligt många som har slutit upp, säkert hundratals, och fler har tillkommit längs vägen, säger han.

Poängen med aktionen är att visa Uber och Bolt att man menar allvar, men också att allmänheten ska få vetskap om situationen.

– Om folk vet hur förarna har det får de större förståelse för varför det behövs förändringar, det är viktigt. Jag tror inte Uber och Bolt kommer reagera, men det tar inte slut med det här, och frågan är mycket större. Sådana här företag underminerar arbetsvillkoren för människor i hela EU, säger John van Dinther.

En av tankarna med demonstrationen var att allmänheten bättre ska förstå förarnas situation. Foto: Katarina Andersson  Foto:
Flera förare har prytt fordonen med budskap till appföretagen, men också till allmänheten. Foto: Katarina Andersson Foto:
Apptaxiförare samlades på Gärdet för att protestera mot "uberisering" och för arbetares rättigheter. Foto: Katarina Andersson Foto:
Öppna i helskärm
1 / 3

"Konstruktiv dialog"

I en skriftlig kommentar till Syre säger Peter Löfstrand, Nordenchef på Uber, bland annat att företaget ”värdesätter feedback från alla förare som använder vår app, och vi tar alltid deras feedback på största allvar. […] Vi tog igår emot ett antal förare på vårt kontor för att diskutera deras synpunkter och diskuterade möjligheter för förbättringar av vår app”. 

Enligt Uber hade man ”en konstruktiv dialog” med dessa förare och kom överens om att anordna en serie feedbacksamtal och att Uber nu ska skicka en uppdatering till alla förare för att följa upp en del av de punkter som diskuterades. 

På en följdfråga om varför inte Taxiunionens representanter kontaktats svarar Uber följande: 

”Först och främst så pratar vi varje dag med förare, för att fånga så många upplevelser som möjligt av att använda vår app – vilket vi sedan tar med oss för att förbättra appen och verksamheten. Vi vet att ett antal förare besökte oss för att lämna några synpunkter för drygt två veckor sedan, och för att lyssna och bättre förstå dessa synpunkter bjöd vi in ett antal förare som är aktiva på vår plattform till ett konstruktivt samtal som ägde rum i förrgår. Det var väldigt givande och värdefullt för oss och vi tar med oss dessa synpunkter.” 

"Vi har höjt priset"

På torsdagen svarar även Bolt via en presstalesperson skriftligen till Syre: 

– Vi kommer inom de närmsta dagarna svara på deras krav. Vi eftersträvar så hög intjäning som möjligt för våra partners och har implementerat ett flertal förbättringar. Det senaste året har vi höjt priserna två gånger. Har vi för höga priser sjunker intjäningen på grund av minskande efterfrågan. I Stockholm tjänar våra primära partners i snitt 400 kronor i timmen, vilket är en ökning med 20 procent från när vi först lanserade 2019.

Bolt påpekar att de ”likt hela taxibranschen” samarbetar med åkerier som är företag och som därmed anställer förare.

– De flesta förare uppskattar partner-modellen eftersom det låter dem behålla mer av sin förtjänst och samtidigt ha friheten att arbeta när och hur de vill. Detta inkluderar även möjligheten att arbeta på flera konkurrerande plattformar samtidigt. Vi vill upprätthålla denna flexibilitet och oberoende för våra partners, och hjälpa förare att tjäna mer genom att hålla låg provision och hög efterfrågan från passagerare.

Artikeln har uppdaterats med kommentar från Uber och Bolt. 

Läs mer:

Apptaxiförare samlades i Husby – organiserar sig för bättre villkor

Taxiapparnas förare organiserar sig efter brittisk modell