Radar · Integritet

E-handelsjätten Amazon vill in i sjukvården

E-handelsföretaget Amazon är beredd att lägga flera miljarder dollar för att ta sig in på hälso- och sjukvårdsmarknaden.

E-handelsgiganten Amazon planerar att ta sig in i sjukvården. För knappt en månad sedan meddelade företaget ett planerat uppköp inom primärvården och nu lägger techjätten bud på Signify som är kopplat till hemsjukvård.

Den amerikanska e-handelsgiganten Amazon, som under senare år även har etablerat sig i Sverige, har bland annat uppmärksammats för sina dåliga arbetsförhållanden, sin öppet anti-fackliga hållning samt för att ha använt sig av oschyssta affärsmetoder i Europa för att knäcka konkurrenter.

Nu planerar e-giganten att ta sig in i sjukvården.

I slutet av juli meddelade Amazon ett planerat uppköp av primärvårdsbolaget One medical för hela 3,9 miljarder dollar, motsvarande drygt 41 miljarder kronor. Nu vill företaget även ta sig in på hemsjukvårdsområdet, rapporterar Computer Sweden. Den gloala techjätten är en av flera tunga aktörer som har lagt bud på Signify health, ett bolag som underlättar planering i hemsjukvården – med hjälp av dataanalys och teknik.

Hälsovårdsbolaget har i dag ett marknadsvärde på 5 miljarder dollar, enligt Wall street journal. Budstriden väntas kunna landa på en affär på upp till 8 miljarder kronor.

Amazon.com Inc., som ägs av Jeff Bezos, är i dag världens största detaljhandelsföretag på internet, sett till dess intäkter och marknadsvärde.

Läs mer: 

Världsfacket: Dags att stycka upp Amazon

Amazon-anställda tar företaget till domstol

I dag öppnar Amazon Sverige – stark oro kring arbetsvillkoren