Efter en intensiv informationskampanj från flera djurrättsorganisationer har nu restaurangkoncernen bakom bland annat Pizza Hut och Taco Bell gått ut med att de antar en buräggsfri policy. Det kommer att påverka cirka 50 000 restauranger runtom i världen.
Den globala koalitionen Open Wing Alliance, som jobbar för att stoppa användandet av hönor i bur runtom i världen, har efter en informationskampanj på drygt 100 dagar lyckats få den globala restaurangkoncernen Yum! Brands att helt slopa burägg. Koncernen äger restaurangkedjorna Pizza hut, Taco Bell, KFC och Habit Burgers och med närmare 50 000 restauranger runtom i världen kommer policyn att påverka miljontals hönors liv.
En av organisationerna i Open wing alliance är Djurens rätt, som är mycket glada över nyheten.
– Yum! Brands globala buräggsfria policy är ett otroligt framsteg för hönorna. Att stora och inflytelserika kedjor som Pizza Hut och KFC slopar buräggen kommer att göra stor skillnad för miljoner hönor världen över. Framtiden är fri från burar!, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens rätt, i ett uttalande.
Under informationskampanjen genomfördes protester i 63 länder och en gemensam namninsamling fick över 170 000 underskrifter.
Den globala policy som Yum! Brands nu presenterat innebär att alla ägg, även som ingrediens olika produkter, i samtliga restauranger kommer att komma från frigående höns. Det uppsatta slutdatumet för när det senast ska vara genomfört är år 2026 för Europa och 2030 för resten av världen.
Läs mer:
Internationella matföretag hoppar på kravet om förbud mot burhöns
Burger king blir buräggsfria 2030
Släpp dem fria – 1,4 miljoner underskrifter lämnade till EU-kommisionen