Radar · Miljö

Världens största rederi vill se koldioxidskatt på bränsle

Nu kommer röster även från industrin om att sjöfartens omställning från fossila bränslen går för långsamt.

Den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) har kritiserats av miljörörelsen för att bromsa omställningen från fossila bränslen. Nu får de draghjälp från världens största rederi – Maersk. Företaget föreslår en koldioxidskatt för sjöfarten, rapporterar Euractive.

Det behövs en hävstång mellan gröna bränslealternativ och de fossila bränslen som dominerar sjöfartstrafiken i dag. Det säger Maersk VD Soren Skou i samband med ett förslag om att införa en koldioxidskatt för sjöfartens fossila bränslen. Utspelet kommer inför ett toppmöte inom IMO:s miljökommitté den här månaden, där förslag ska tas upp om hur utsläppen från den internationella sjöfarten ska kunna minska.

Det förra mötet slutade i besvikelse, enligt flera miljöorganisationer.

Läs mer: Grönt ljus till kritiserat utsläppsförslag från IMO: ”FN har misslyckats”

Av de globala utsläppen står den internationella sjöfarten för runt 2,5 procent. Men industrin växer så det knakar och kritiker menar att IMO inte ställer tillräckligt hårda krav, för att börja vända utsläppskurvan nedåt.

Även inom EU har det knorrats över att de byråkratiska kvarnhjulen mal långsamt inom IMO och när systemet med utsläppshandel nu görs om, finns planer på att inkludera sjöfarten.

– Hög tid att sjöfarten tar ansvar för sina utsläpp, de har seglat under radarn allt för länge. Det är därför välkommet att ett företag i Maersk position kommer med initiativ på klimatområdet, säger Jytte Guteland, socialdemokratisk EU-parlamentariker som under lång tid arbetat för att inkludera sjöfarten i EU:s utsläppshandel i en kommentar till Syre. 

Jytte Guteland är också med och leder EU-parlamentets delegation till IMO.

Läs mer: EU-parlamentet vill tvinga klimatbovar till havs att betala för utsläpp

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV