Radar · Utrikes

Glädje i Köpenhamn efter att elscootrarna lämnat staden – nu vill svenska kommuner följa efter

Många köpenhamnare uppskattar att elsparkcyklarna har lämnat stadsbilden.

Elsparkcyklarna har successivt tagit över städer runt om i Europa. Ett halvår efter att Köpenhamn tog beslutet att förbjuda scootrarna inne i centrum har företagen nästan helt lämnat staden. Nu vill flera svenska kommuner följa efter.

I den danska huvudstaden lyser de stora uthyrningsfirmorna mer och mer med sin frånvaro. Köpenhamns beslut att vid årsskiftet förbjuda elsparkcyklarna på innerstadens kommunala mark har fått tydlig effekt.

Även på flera håll i Sverige har man kunnat se elscootrarna etablera sig på gator och torg under senaste tiden – men nu vill flera svenska kommuner agera likt Köpenhamn och sätta stopp för utvecklingen.

Växjö kommun har redan stoppat ett flertal elscooterbolag. Tekniska nämnden befarar att elsparkcyklarna skulle innebära för mycket stök och oordning. Även Kungsälvs kommun har valt att avvakta med att ta in elsparkcyklar, skriver SvD.

Andra kommuner har valt att vidta olika åtgärder för att begränsa förekomsten av elscootrar. I Västerås finns ett krav på att bolagen inom 24 timmar måste ta hand om sparkcyklar som parkerats slarvigt där de inte får vara. Om kravet inte efterlevs tar kommunen hand om scootrarna och skickar notan till uthyrningsföretaget.

"Pausat vår verksamhet i Köpenhamn"

Företagen som hyr ut elsparkcyklar i Köpenhamn får dock fortfarande ha egna parkeringar, men det har inte räckt för att firmorna ska hålla sig kvar i staden.

– Det har gjort att vi har pausat vår verksamhet i Köpenhamn, säger Eric Andrén, Danmarkschef för elscooterbolaget Voi, enligt SVT.

Debatten om elscootrarna handlar ofta om onyktra förare och körning på trottoarer
Debatten om elscootrarna handlar ofta om onyktra förare och körning på trottoarer. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Många köpenhamnare som tillfrågats tycks uppskatta beslutet som strypt elscooterbolagen inne i centrum.

– Jag älskar det! Även om jag själv köpt sparkcyklar till barnen älskar jag att uthyrningscyklarna inte är kvar i city, säger Jack Sanneh, till SVT.

Debatten har påmint en del om den som fortfarande pågår i Sverige, som tar upp onyktra förare, körning på trottoarer samt att elsparkcyklarna kan blockera delar av staden.

Marcus Vesterager (S), ordförande i Köpenhamns teknik- och miljöutskott, menar att uthyrarna kom med många idéer kring hur problemen skulle kunna lösas, men att det i slutändan inte hände särskilt mycket.

"Vi tog väldigt många initiativ"

Eric Andrén håller dock inte med om den bilden, och hävdar istället att de gjorde mycket för att förbättra situationen i staden.

– Vi tog väldigt många initiativ i Köpenhamn. Självklart löste vi inte alla problem, men vi vet att Köpenhamn är en stad där det fungerade väldigt väl, säger han enligt SVT.

Elscooterbolagen kommer ha möjlighet att ansöka om etablering i staden på nytt, men parkeringsförbudet i centrum kommer fortsätta att gälla, samt att Danmark vid årsskiftet inför hjälmtvång om man framför elsparkcyklar.

Läs mer: Elsparkcyklar miljöskadliga och farliga?
Läs mer: Synskadade kräver ansvar för sparkcyklar: ”Livsfara”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV