Radar · Nyheter

Elsparkcyklar miljöskadliga och farliga?

I Oslo inträffade i snitt 1,2 olyckor med elsparkcykel per dag under april och maj.

Tyska Bild berättar att dykare har plockat upp 35 elsparkcyklar ur Marseilles hamnbassäng. Det har blivit en populär syssla att slänga dem i havet. Elsparkcykelkastning. Fenomenet har nu nått Köpenhamn.

Problemet är inte bara att människor blir av med sina sparkcyklar, batterierna i dem innehåller bland annat litium och kobolt som läcker ut i vattnet efter att cykeln har legat i vattnet ett tag. Batterier ska in för återvinning och inte ligga och läcka i havet.

Nytt fenomen

Hoverboards, airwheels, elscootrar… Sommartrottoarer och cykelbanor fylls av ständigt nya finurliga elfarkoster som kan ersätta trampcykeln. Men till skillnad från den gamla hederliga stålhästen, som myndigheterna haft bra koll på i åtskilliga decennier, är det knepigare med nymodigheterna. Hur definieras exempelvis en eldriven enhjuling i trafiken?

– Det är inte helt lätt att bena ut det, konstaterar Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Gråzon

Om ett elfordon ska klassas som en cykel, så finns det tydliga egenskaper som måste uppfyllas. Det handlar bland annat om maxhastighet och bromsförmåga.

– Det poppar upp nya sådana här fordon nästa varje vecka. Regelverket har inte hunnit med. De ligger i en gråzon. Många går inte riktigt in i föreskrifterna för cyklar, en del går så fort att de kanske skulle vara klassade som mopeder, säger Hans Cassepierre.

Och det är väldigt få av de här eldrivna fordonen som har uppfyllt bromskraven. Det har vi sett bland annat när Konsumentverket har gjort tester.

Olyckor

Nu ökar också olycksstatistiken för elsparkcyklar. Mellan 2014 och 2018 skadades 21 personer i sådana olyckor. Under första halvåret i år har 52 personer skadats varav en person dog.

Enligt experter kan problemet bero på att många som använder sparkcykel inte förstår att det är fråga om ett fordon. Ett som håller ganska hög hastighet.

Hindrar andra

Användningen av elsparkcyklar i städerna utan reglering leder till hinder för andra. Framförallt har representanter för olika organisationer för människor med funktionsnedsättningar reagerat.

”Jag vill bo i en stad som visar samma entusiasm över sin uppgift att verka för min rätt att använda stadens gator utan hinder som staden visar entusiasm för de kommersiella aktörer som nu effektivt hindrar den. Jag vill att min stad skyddar min rätt att vara på stadens gator” skriver Anna Quarnström, ordförande för Funktionsrätt Stockholms stad i en debattartikel i Aftonbladet.