Radar · Miljö

Kritiken mot IMO: Jytte Guteland vill öka pressen med regional utsläppshandel

– Flyget har upplevt ett betydligt större tryck än sjöfarten men det tror jag beror på att flyget har en högre synlighet, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S) som nu deltar under Internationella sjöfartsorganisationens miljökommittémöte (MEPC).

Utsläpp i paritet med flygets som tillåts öka istället för att minska. Kritiken mot Internationella sjöfartsorganisationen (IMO) har varit svidande. Under miljökommittémötet (MEPC) lobbar nu EU-parlamentet för att fler regioner ska skynda på sjöfartens omställningen – på eget initiativ. ”Den här förändringen kommer drivas underifrån och upp, inte uppifrån och ned”, säger Jytte Guteland (S), som leder en delegation från EU-parlamentet.

Just nu träffas delegater från världens alla hörn inom IMO:s miljökommitté MEPC. På agendan är hur den internationella sjöfarten ska nå sina klimatmål. Men det liggande förslaget till åtgärder på kort sikt har kritiserats från en rad håll, för att inte förmå utsläppskurvan att vända nedåt.

Läs mer: Strid om utsläpp från sjöfarten: ”Räcker inte för att klara Parisavtalet”

Med på mötet finns en delegation från EU-parlamentet, ledd av bland annat Jytte Guteland (S), från gruppen S&D. Även om parlamentet inte kan rösta är hon där för att påverka, berättar hon. Och det vill hon göra genom att slå ett slag för EU:s utsläppshandel, ETS. En modell hon gärna hade sett att IMO själva marknadsförde.

– Vi vill att IMO uppmuntrar regeringar och regioner att göra detta, så att IMO fungerar som en katalysator som utvecklar modeller som är likadana eller hänger samman.

Men hon misstror att det kommer hända:

– Jag ser inte den rörelsen inom IMO i dag. Den realistiska vägen tror jag är att EU går före och att man får andra progressiva länder att göra samma sak, så att det därmed blir en växande rörelse där det blir mer och mer naturligt att ha de här reglerna i länder världen över.

Frågan är brännhet. För i dag ingår inte sjöfarten i unionens utsläppshandel. Men det vill EU-parlamentet ändra på och även EU-kommissionen har flaggat för att det ska ingå i det paket av åtgärder som kommer läggas fram i sommar, för att nå unionens klimatmål. Men det är oklart om det kommer att innefatta fartyg som anländer från hamnar utanför unionen. Något Jytte Guteland gärna hade sett hända.

– Då skulle vi också kunna påverka omställningen utanför EU och dessutom skulle vi få en större effekt på klimatet, eftersom ETS:en i så fall skulle omfatta mer utsläpp.

Hur ser du på kritik som riktats om att den här typen av åtgärder undergräver IMO:s handlingskraft?

– Vi har under många år uppmuntrat IMO att utveckla en klimatpolitik värd namnet men IMO har valt att inte göra det. Det är inte heller snällt mot branschen, det kommer att komma en dag när sjöfarten kommer att hamna i strålkastarljuset, då vore det fint om man har något att visa upp.

Läs mer: Världens största rederi vill se koldioxidskatt på bränsle

Ett tak för utsläpp

EU:s system för handel med utsläppsrätter är världens största och syftar till att minska utsläppen av växthusgaser. Systemet har en övre gräns för hur mycket utsläpp som får släppas ut inom systemet, en gräns som sedan successivt kommer att sänkas. För att kunna få släppa ut inom systemet måste man ha en utsläppsrätt, som kan handlas med inom ETS. Så de företag som har höga kostnader för att minska sina utsläpp, kan i stället för att minska utsläppen, köpa utsläppsrätter inom handelssystemet.
Källa: Naturvårdsverket