Radar · Miljö

Aktion kräver stopp på Volvos ”klimatdödare”

Det går bra för Volvo - men på bekostnad av klimatet.

Klockan fyra på fredagseftermiddagen utför aktionsgruppen Extinction Rebellion en aktion mot att Volvo sponsrar Göteborgs filmfestival. Företaget har de senaste dagarna fått omfattande kritik för uppgifter om deras storsäljare: suv:arna.

En tysk miljöorganisation anklagade nyligen bilföretaget för att medvetet ha fuskat med utsläppen av kvävoxider, något Volvo själva bestämt förnekat. Men något de inte förnekar – är deras storsatsning på bränsleslukande bilar.

Som Syre tidigare kunnat berätta har försäljningen av antalet stora bilar, så kallade suv:ar ökat kraftigt på senare år. Något som delvis kan förklara att utsläppen från nyare bilar återigen vänt uppåt, trots ny och bränslesnålare teknik.

Fördubbling av bilar över två ton

Läs mer: Växande kritik mot suv:ar

I dagarna har SVT publicerat statistik på Volvos försäljning, som visar att 60 procent är suv:ar. Mellan 2010 och 2018, ökade antalet bilar över 1,7 ton med 670 000, andelen över två ton hade fördubblats, enligt SVT.

– Vi ser allt fler tunga bilar i Europa. Och den tillverkare som säljer flest tunga bilar är Volvo, säger Cinzia Pastorello, bilexpert på Europeiska energibyrån EEA som tar fram statistiken till SVT.

Läs mer: Bilarna måste bli färre men ser ut att bli fler

Volvos chef Håkan Samuelsson är delvis självkritisk när han intervjuas av tv-kanalens reporter, som ställer frågan: ”Det blir fler och fler tunga bilar, starka motorer och stora SUV:ar. Är det bra för klimatet?”

– Nej, det har inte varit det hitintills, där måste vi bryta. Större och tyngre bilar med förbränningsmotorer. Det är det vi kommit fram till, det tror vi inte är någon hållbar utveckling, säger Håkan Samuelsson och berättar om Volvos strategi att elektrifiera bolaget.

Läs mer: Forskare kartlägger hur bilar subventioneras

Aktivister ska lägger snaror om sina halsar 

Men det är inget som imponerade på aktivisterna i Extinction rebellion som från 16:00 utför en aktion utanför biografen Draken, där Göteborgs filmfestival invigs. Som huvudsponsor står Volvo. Med snaror runt sina halsar stående på vad som ska se ut som smältande isblock vill aktivisterna illustrera vad som står på spel, ”våra liv”, förklarar Jessica Lovell, talesperson för aktionsgruppen.

– Bredvid har vi ett par bord med snittar där personer som föreställer Volvochefer firar att försäljningen av antalet suva:ar ökat, så det blir en krock mellan deras tjo och tjim och den bistra verkligheten, säger hon.

Syre: Volvo försvarar sig och säger att de har antagit en strategi för elektrifiering, där hälften av det de säljer 2025 ska vara elektriskt. Vad tänker ni om det?

– Vi ser inte det hända när 60 procent av bilarna de säljer är suva:ar i dag. De sviker sina klimatlöften, säger Jessica Lovell.