Radar · Vegokollen

Växtbaserad mat blir allt mer poppis – och det verkar vara ihållande

Havredryck och andra växtbaserade mejeriprodukter har ökat med 17 procent per år och spås fortsätta öka, medan växtbaserade köttersättningsprodukter ökat med 15 procent på fem år, enligt en ny rapport från Växtbaserat Sverige.

Växtbaserade livsmedel som vegofärs och havredryck blir allt mer populära, och trenden väntas hålla i sig. Det visar färska siffror från branschföreningen Växtbaserat Sverige.

Försäljningen av vegetabiliska proteiner, alltså ersättning till kött, växer och väntas fortsätta växa. De senaste fem åren har försäljningen totalt i branschen ökat med cirka 15 procent i Sverige. För växtbaserat mejeri som exempelvis havre- eller sojadryck, vego-ost och ersättning till grädde, har den ökat med omkring 17 procent per år, visar en branschrapport som släpptes i dag fredag.

Köttsubstitut ökade med 50 procent hos Coop

 I rapporten tar också upp att Coop noterade en tillväxt på 50 procent under 2018 för köttsubstitut medan Coops totala försäljning av vegetariska proteiner och måltidslösningar ökade med 20 procent.

Marknaden spås växa starkt även globalt. Bedömningar från en rad olika analyshus tyder på en global tillväxt på 11 till 15 procent per år. Till exempel tror storbanken Barclays att den globala marknaden för alternativa köttprodukter nästan tiodubblas kommande decennium och kommer att omfatta 140 miljarder dollar.

Blir vegotacos standard i framtiden? Marknaden för köttersättningsprodukter väntas fortsätta öka med 11 till 15 procent per år
Blir vegotacos standard i framtiden? Marknaden för köttersättningsprodukter väntas fortsätta öka med 11 till 15 procent per år. Foto: Frankful

Markets and markets tror på en årlig tillväxt på 11,4 procent för växtbaserad dryck, globalt, från ett värde på 21.4 miljarder US dollar 2020 till 36,7 miljarder dollar 2025.

Medlemmar i branschorganisationen är Fazer, Findus, Food for Progress, Nestlé/Hälsans Kök, Bama Foods AB/VegMe, Oatly, Orkla Foods Sverige (har varumärket Anamma) och Simple Feast, men siffrorna i rapporten omfattar hela marknaden.

Det finns även många andra aktörer som säljer växtbaserat i Sverige, till exempel svenska Movement group (Astrid och aporna), alla stora livsmedelskedjor som Ica, Coop och Hemköp (Garant), samt även utländska företag som Valio och Sprout international.

För enstaka produkter kan försäljningen ha ökat betydligt mer. Syre har tidigare rapporterat att havredrycksförsäljningen ökade med 72 procent mellan 2018 och 2020.

Att intresset för att äta vegetariskt och veganskt ökar visade en undersökning som Syre berättade om nyligen. Intresset är särskilt stort bland unga personer mellan 18 och 29 år, och bland kvinnor.

Läs rapporten hos Växtbaserat Sverige

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV