Akutmottagningar varnar för att antalet olyckor med elsparkcyklar skjuter i höjden. Hos myndigheterna saknas en egen kategori för elsparkcyklar i olycksstatistiken – vilket leder till ett betydande mörkertal.
– Med den här typen av fordon sker mängder av olyckor som ingen får reda på, det är jättesvårt att få en helhetsbild av hur det faktiskt ser ut, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, till TT.
Akutmottagningen i Malmö har uppgett att det varje vecka kommer in patienter med skador från att ha åkt elsparkcykel, enligt SR P4 Malmöhus.
S:t Görans sjukhus
Emma Hjelm, sjuksköterska på akutmottagningen vid S:t Görans sjukhus i Stockholm, uppskattar för Dagens Nyheter att de får in en patient om dagen som varit inblandad i en elsparkcykelolycka.
– Det är fler under helgkvällar och helgnätter. Vi ser många som är alkoholpåverkade, men även de som är på väg till jobbet, säger hon.
Enligt Cassepierre rapporterades 10–15 olyckor med elsparkcyklar om året fram till för ett år sedan. Då skedde en kraftig ökning – hittills i år är siffran runt 40 olyckor, skriver DN.
Karin Bengtsson, statistiker på Transportstyrelsen, uppger för tidningen att det finns en eftersläpning i rapporteringen – och därtill saknas en specifik kategori för att rapportera in elsparkcykelolyckor.
– Det innebär att bara de olyckor där polis och sjukvårdspersonal angett att en elsparkcykel varit inblandad kommer med i myndighetens statistik.
Kategori saknas
Samma sak gäller för regionerna, som ansvarar för sjukvården. TT har kontaktat region Stockholm och region Skåne – båda uppger att en specifik kategori för olyckor med elsparkcyklar saknas.
– I systemet där vi kodar vilken olyckskategori som ligger bakom olika skador finns ännu inte en enskild kategori för elsparkcyklar då företeelsen är så pass ny, säger Erik Berglund, pressansvarig på region Stockholm.
Läs Syre Stockholms tidigare rapportering om elsparkcyklarna här: Synskadade kräver ansvar för elsparkcyklar: ”Livsfara” och här: Elsparkcyklar får p-förbud.