Osäkra och trafikfarliga eller praktiska och miljövänliga? Åsikterna om elsparkcyklar varierar. Men att de har blivit en allt vanligare syn i Sveriges större städer står dock klart.
Företag som hyr ut elsparkcyklar har etablerat sig snabbt, bland annat i Stockholm. I Götgatsbacken i stadsdelen Södermalm susar de förbi – och åsikterna om transportmedlet går isär bland dem som TT pratar med.
– De kör ju på trottoarer, gator och gångvägar, men jag hoppas att det löser sig så småningom och att folk förstår hur de ska användas, säger Marianne Lindberg De Geer, 73.
– Ett förbud tycker jag att man ska vänta med in i det sista, och man kommer säkert att komma på hur de ska användas. Men det här med hjälm är kanske en bra idé, fortsätter hon.
"Borde finnas villkor"
Själv har hon inte testat elsparkcyklarna, men säger att det kanske är något hon kommer att göra med sitt barnbarn. Någon som däremot har använt dem flera gånger är Carla Sanchez, 26.
– Första gången jag åkte kom jag upp i 30 kilometer i timmen. Det tyckte jag var väldigt snabbt med tanke på att man inte har något skydd. Jag har förstått att man har åtgärdat hastigheten nu och att de kommer upp i 20 eller 25 kilometer i timmen, men det borde finnas krav på att man har hjälm, och att man annars får böter, säger hon.
Peter Nilsson, 56, är ute och promenerar med hunden Sarek. Han tycker att ett förbud kan vara rimligt.
– Samtidigt undrar jag varför man inte följer reglerna, bara för att man står på en elsparkcykel. Det borde vara samma regler som för cyklar och andra fordon. Man måste kanske inte förbjuda elsparkcyklarna utan bara följa de regler som finns, säger han.
"Bra säkerhetssystem"
Herman Sannes, 18, från Norge är på besök i Sverige. Även i Oslo har elsparkcyklarna blivit en del av stadsbilden, berättar han. Även om han själv inte har testat dem tycker att de verkar vara ett praktiskt och miljövänligt alternativ för att ta sig runt.
– Det är tråkigt när det sker olyckor med elsparkcyklar, och det borde finnas ett så bra säkerhetssystem som möjligt för att de ska fungera i trafiken. Det är självklart tråkigt när det sker olyckor, men elsparkcyklarna är ju praktiska om man kan få systemet att fundera så bra som möjligt, säger Herman Sannes.
Läs Syre Stockholms tidigare rapportering om elsparkcyklarna här: Synskadade kräver ansvar för elsparkcyklar: ”Livsfara” och här: Elsparkcyklar får p-förbud.