Startsida - Nyheter

Radar · Politik

Bolund: ”Oroande att V backar från reduktionsplikten”

Nooshi Dadgostar vill inte göra det dyrare för vanliga arbetare att leva sitt liv, sade hon under partikongressen.

Under Vänsterpartiets kongress läggs nu partiets valplattform fram. Men i klimatfrågan är det många generella formuleringar och få konkreta punkter som lyfts fram. Det har skapt intern kritik såväl som extern. Per Bolund (MP) tycker att partiet backar i sin miljöambition.

Statliga investeringar och en grön omställning där pengar förs från företag som smutsar ner till de som inte gör det. Så vill Vänsterpartiet driva klimatpolitik. Men mer precisa siffror eller punkter har inte presenterats under helgens partikongress. Partiets klimatlinje är något som internt kritiserats redan innan kongressen och som Syre tidigare skrivit om.

I sitt tal under fredagen pratade partiledare Nooshi Dadgostar om att göra klimatomställningen genom satsningar på laddinfrastruktur, elnät och järnvägar. Höjda priser på utsläpp är inte rätt väg, menade hon.

– Att göra det dyrare för vanliga arbetare att leva sina liv tömmer bara plånboken, det förändrar inte samhället. För de högavlönade spelar prishöjningar ingen större roll.

Tidigare i veckan sade hon till TT att man vill göra något åt det rekordhöga dieselpriset.

– Vi vill att regeringen ska återkomma med sänkta nivåer i reduktionsplikten, även biodrivmedel har sina problem. Det är reduktionsplikten som driver priserna just nu.

"Monterar ner klimatpolitiken"

I somras sa istället Vänsterpartiet, liksom alla övriga partier utom SD, ja till att stegvis öka kraven på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel.

En som är kritisk till att partiet nu backar i frågan är tidigare klimat- och miljöminister Per Bolund (MP).

– Det är väldigt oroande att Vänsterpartiet, och andra partier, nu monterar ner klimatpolitiken och backar från reduktionsplikten. Det är ett av de viktigaste verktyg vi har för att få ner utsläppen, säger han till Syre.

Men bör man inte också ta hänsyn till de socioekonomiska aspekterna i klimatpolitiken?

– Jo, absolut. Det gör vi också, genom grön skatteväxling. Vi föreslår en sänkt inkomstskatt i glesbygden, en extra elbilsbonus för de som bor på landsbygden och en större satsning på laddstolpar i landsbyggdsområden.

Med en politik som håller nere priserna på diesel och bensin riskerar man att låsa in sig i ett system som kommer bli väldigt dyrt framöver, konstaterar han.

– Klimatkrisen kommer att slå allra hårdast mot de som har minst marginaler, här som i resten av värden. Är man ett parti som vill stå för rättvisa så måste man angripa problemet och göra det som krävs för att tackla utmaningen. Annars har man inte ett klassperspektiv, säger Bolund.

Läs mer: 

V: Staten och företagen ska fixa klimatomställningen – inte individen

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV