Listan på modehus som slutar med päls växer allt eftersom samhället tar avstånd från pälsdjursindustrin. Senast ut är franska lyxvarumärket Saint Laurent Paris, tidigare Yves Saint Laurent (YSL), som slutar med päls under 2022. Men det finns fortfarande stora, kända modehus som fortsätter att tjäna pengar på den hårt kritiserade industrin.
Varje år dödas omkring 100 miljoner djur världen över för att människor vill ha deras päls. Det rör sig främst om minkar, rävar, mårdhundar, prärievargar, kaniner och chinchillor. Majoriteten av pälsen kommer från djur som är uppfödda i pälsdjursfarmer och tvingas leva korta liv i fångenskap, ofta i trånga burar. Men även vilda djur jagas för sin päls och utgör ungefär 15 procent av pälsen inom industrin.
Under de senaste åren har dock allt fler konsumenter tagit ställning mot pälsindustrin, på grund av bland annat djuretiska skäl, och flera länder har eller är på väg att helt fasa ut pälsdjursfarmning. Under coronapandemin påskyndades dessutom processen då coronautbrott och virusmutationer konstaterades på flera minkfarmer runt om i Europa. Sverige är ett av de länder som har pausat sin minkindustri – men huruvida den kommer att förbjudas permanent eller inte, återstår att se.
I tidens anda väljer också allt fler modehus bort pälsen från sina kollektioner. Bland dem finns Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta, Burberry och Ralph Lauren. I fjol anslöt även Versace, Chanel och Michael Kors till den växande skaran pälsfria märken. Svenska Djurrättsalliansen och Djurens rätt är bland de organisationer som har arbetat för att kasta ljus över industrins grymhet.
– Pälsindustrin är på utdöende. Det är allt fler modehus och företag som
väljer att bli pälsfria och i Europa förbjuder land efter land
pälsdjursfarmning. Pälsindustrin utsätter djur för lidande och död,
oavsett om det är på pälsdjursfarmer eller djur som fångats i bensaxar
eller fällor i det vilda, säger Daniel Rolke, ordförande för Djurrättsalliansen.
Senast ut är franska modehuset Saint Laurent Paris som nyligen meddelade att de blir pälsfria 2022. YSL blev tidigare i år hårt kritiserade av djurrättsorganisationen PETA, efter att supermodellen Kate Moss dök upp i en reklamkampanj för varumärket – iklädd en rävpäls. Kering-koncernen, som bland annat äger YSL, Gucci och Balenciaga, meddelar också att det italienska klädföretaget Brioni slutar med djurpäls.
– Tiden har kommit för att ta ytterligare ett tag mot att sluta använda päls i samtliga våra kollektioner. Världen förändras tillsammans med våra kunder och lyxvarumärken måste anpassa sig till detta, sa Kerings vd François-Henri Pinault i ett uttalande.
”Stor skam”
Men trots att fler och fler tar tydligare avstånd från päls finns det fortfarande kända internationella varumärken som fortsätter att tjäna pengar på den hårt kritiserade industrin. Louis Vuitton, Marc Jacobs, Chloe, Roberto Cavalli, Hermès och Fendi är bland dem som inte har anslutit till Fur free retailer, en internationell överenskommelse där företag försäkrar att de inte säljer eller kommer att sälja klädesplagg eller accessoarer med djurpäls.
– Det är en stor skam att det fortfarande finns modehus som använder sig
av äkta päls. De kan inte säga att de inte vet vad djuren går igenom.
Protesterna mot de företagen kommer att fortsätta tills dess att de
blir pälsfria. Det är inte etiskt försvarbart att döda djur för att
använda deras pälsar och allt fler konsumenter delar den åsikten och
väljer att bojkotta företag som säljer päls, säger Daniel Rolke.
Magnus Ljung, vd för det finska pälsauktionsbolaget Saga Furs, sa nyligen i ett uttalande i Svenska Yle att det finns modehus som dessutom meddelat att de kommer att använda mer päls.
– Hit hör Louis Vuitton och Fendi. Bägge branden hör till samma grupp och är stora i Ryssland och Kina, sa Magnus Ljung till Svenska Yle.
Läs mer:
Lyxmärke bygger krokodilfarm – för att göra väskor: ”Slaktas brutalt för franska modehus”
Stoppad minkuppfödning – slutet för svensk pälsindustri?