Startsida - Nyheter

Radar · Djurrätt

Intresset för vegetariskt ökar men veganerna blir inte fler

Andelen vegetariska kyl- och frysprodukter i butikerna ökar med cirka 15 procent varje år.

Antalet flexitarianer har ökat från 19 till 29 procent under 2020. Det hävdar Axfood som i veckan presenterat en ny undersökning. Skälen till att så många väljer vegetariska måltider är miljö och hälsa. Andelen veganer ligger dock relativt stabilt på 2 procent.

Flexitarian är ett begrepp som lyftes av Ridderheims – företaget bakom vegoköttet tzay – i slutet av 10-talet. I dag används det av de flesta livsmedelsföretag. Flexitarian innebär att man ofta väljer vegetariskt, utan att för den skull vara vegetarian. Och antalet flexitarianer blir allt fler, vilket bekräftas av Axfoods årliga Vegobarometer.

Försäljningen av vegetarisk mat har ökat med 15 procent det senaste året och spås fortsätta öka de kommande åren, men det är inte antalet veganer som ökar, annat än marginellt. Och lakto-ovo-vegetarianer blir något färre, enligt undersökningen.

Miljö och hälsa i fokus

Totalt äter ungefär häften av Sveriges befolkning vegetariskt minst en dag i veckan och 58 procent av dessa anger miljö och klimat som främsta drivkraft, medan 27 procent anger hälsoskäl. Det är kvinnor och unga som står för majoriteten av intresset för vegetariskt.

– Vi ser en trend där allt fler väljer mer vegetarisk kost utan att för den skull helt överge köttet. Mer växtbaserad kost är positivt både för den egna hälsan och för utvecklingen mot en mer hållbar matkonsumtion med mindre klimatpåverkan, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij i ett pressmeddelande.

Närmare en fjärdedel av konsumenterna uppger dessutom att de kommer att fortsätta ändra matvanorna och äta mindre kött under det kommande året.

Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. Foto: Fond och Fond

Äldre intresserade av hälsa

Tydligt är att det är fler personer under 35 år som är vegetarianer. Hela 16 procent enligt undersökningen, medan endast 1 procent av personer över 55 år är vegetarianer. Av dessa äldre är det också tydligt att hälsoskäl ligger bakom kostvalet. Lägre priser, godare produkter och mer inspiration är parametrar som skulle få fler att välja vegetariskt i butiken.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos löpande webbomnibuss under perioden 11–14 november och panelen var slumpmässigt rekryterad. Antalet svarande var 1583 och deltagarfrekvensen cirka 50 procent.

Positivt för djuren

Antalet veganer är 2 procent, enligt Vegobarometern. Ointresset för djurrätt är tydligt, men Djurens rätt är ändå positiva till utvecklingen. För djuren spelar det inte någon roll varför folk väljer vego – det som räknas är att de gör det, menar Francesca Vilches som är enhetschef för djurvänlig konsumtion.

– Det är givetvis tråkigt att antalet veganer eller vegetarianer inte ökar i den takt vi hade önskat. Men köttkonsumtionen har minskat med 2,5 procent per person i Sverige för kvartal ett till tre, enligt siffror från Jordbruksverket. Det innebär bland annat två miljoner färre kycklingar. Så även om fler inte identifierar sig som veganer så har flexitarianer ökat och det gör stor skillnad för djuren, säger hon.

Francesca Vilches, enhetschef för djurvänlig konsumtion på Djurens rätt. Foto: Pressbild

Det ökade intresset för vegomat beror främst på miljö och hälsa, enligt Vegobarometern. Vad tänker du kring att djuren har så liten roll i förhållande till intresset?

– Jag är inte så förvånad över att klimatet rankas högt. Vi står mitt i en klimatkris som saknar motstycke och det finns en hög medvetenhet om det här, särskilt bland unga människor. Det är ett mycket bra skäl att välja vego, men att sätta klimatet först utesluter inte att en också bryr sig om djuretiken. Det vore intressant att höra mer om deltagarnas resonemang kring den frågan. Många börjar äta vego av en anledning och sedan ökar kunskapen ofta även inom andra områden när en väl tagit steget, säger Francesca Vilches.

Läs också i Syre: Allt mindre kött på tallriken – men färre vegetarianer i år och Många vill äta grönt – men har svårt att släppa köttet

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV