Flygskatten kommer att avskaffas i Sverige. Det meddelade regeringen och Sverigedemokraterna under en pressträff på måndagen där man presenterade flera nya budgetnyheter inför hösten.
– Nu avskaffar vi den. Vi tar helt enkelt bort den helt. Sverige är beroende av en konkurenskraftig flygbransch. Företag och människor behöver flyget för att kunna transportera sig, inte minst inom Sverige, säger Linda Lindberg, Sverigedemokraternas gruppledare under presskonferensen, och fortsätter:
– Effekten kommer alltså leda till lägre biljettpriser för resenärer och därigenom en ökad efterfrågan på flygresor och även förbättra flygföretagarnas konkurrensvilkor.
Hon tillägger:
– När det kommer till klimateffekterna så regleras klimateffekterna alltmer på EU-nivå, vilket därmed också minskar behovet av en nationell flygskatt ur ett klimathänseende.
Ökar utsläppen
De regleringar som är på gång på EU-nivå har Syre tidigare skrivit om och handlar bland annat om att inblandningen av fossilfritt bränsle i flygbränslet ska vara minst 2 procent år 2025, 6 procent år 2030, 20 procent år 2035, 34 procent år 2040, 42 procent år 2045 och 70 procent år 2050.
Forskningen pekar dock på att även med olika typer av biobränslen i tanken så ger flyget upphov till en höghöjdseffekt, vilket ungefär beräknas ge en fördubblad klimateffekt jämfört med om den hade skett nere vid marken.
Flyget ingår också i EU:s handel med utsläppsrätter (ETS), men har hittills fått 85 procent av dessa rätter gratis. Det kommer förändras från och med 2026, då den fria tilldelningen försvinner.
Förslaget med borttagen flygskatt är tänkt att träda i kraft den 1 juli 2025.
På en fråga på hur mycket mer utsläpp beslutet kan leda till svarar energi- och näringsminister Ebba Busch att det kortsiktigt och för Sveriges del handlar om en ökning med 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år.
Skarp kritik
Beslutet väcker kritik från miljörörelsen.
– Regeringen slopar flygskatten och förväntar sig att både flygtrafiken och utsläppen ökar som en följd. Ännu en gång tar regeringen bort ett styrmedel som begränsar utsläppen utan att ersätta det med något annat. Vi behöver ta steg för att minska utsläppen här och nu, inte öka dem, säger David Mjureke, klimatexpert på WWF Sverige, i ett pressmeddelande.
Han kritiserar också att regeringen och Sverigedemokraterna utmålar EU:s klimatpolitik för flyget som heltäckande.
– Regeringen hävdar att flygets utsläpp omfattas av EU-krav men det stämmer inte för de flyglinjer som medför störst klimatpåverkan. Flygningar till och från Sverige som startar respektive landar utanför EU omfattas nämligen inte av EU:s utsläppshandelssystem. Elflyg kommer inte att minska utsläppen på årtionden, säger han.
Även från oppositionshåll kom stark kritik, bland annat mot att en slopad flygskatt skulle gynna tillväxten i norra Sverige.
”Jag vet inte vilken planet regeringen bor på, dom har presskonferens om att ”satsa” på jobb och tillväxt men struntar blankt i det och levererar istället en ”satsning” på ökade utsläpp. Sveriges tillväxtcentrum i norr, behöver inga fly-in fly-out system, det behövs istället investeringar i bostadsbyggande mm. Människor vill inte bo i baracker. Ska vi garantera tillväxt och omställning måste staten ta ansvar. Den passivitet regeringen uppvisar riskerar att drabba både svensk ekonomi och löntagarna hårt”, skriver Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson Ida Gabrielsson på X.