Radar · Miljö

Danskt köttföretag dömt för vilseledande märkning

Att kalla griskött för "klimatkontrollerat" är att vilseleda konsumenterna, enligt Danmarks högsta domstol.

Den danska grisköttsproducenten Danish crown har dömts i domstol för sin kampanj med märkningen ”klimatkontrollerat griskött”. Vilseledande marknadsföring, menar högsta domstolen. Men att påstå att köttet är ”mer klimatvänligt än du tror” är okej enligt domen.

Det var 2020 som Danish crown, Europas största och världens näst största producent av griskött, påbörjade sin kampanj där de märke sitt griskött med rosa etiketter där det stod ”klimatkontrollerad gris”. Kampanjen stötte på hård kritik och slutligen valde alla dagligvarukedjor i Danmark att sluta sälja produkterna och företaget valde att dra tillbaka sin kampanj. 

Men det slutade inte där. Danska klimatrörelsen (en sammanslutning av flera klimatgrupper i Danmark) och Danska vegetariska föreningen drog Danish crown inför rätta. I fredags kom domen från Danmarks högsta domstol: märkningen var vilseledande för konsumenterna. Detta då det inte handlade om någon oberoende märkning, utan var Danish crowns egna påstående. 

Företaget ska också ha påstått att grisköttet är ”mer klimatvänligt än du tror”, något som domstolen inte dömer som vilseledande, då det är ett relativt påstående. Domstolen citerar en rapport där en majoritet av danskarna jämställer griskötts klimatpåverkan med nötkötts klimatpåverkan. I själva verket är påverkan per kilo mindre för griskött än nötkött, men högre än för kyckling och för växtbaserat. 

– Det är mer troligt att grisar kan flyga än att fläskproduktion kan vara klimatvänlig, säger Frederik Roland Sandby från Danska klimatrörelsen, till The Guardian.

I ett pressmeddelande på sin hemsida skriver klimatrörelsen att ”vi ville inte finna oss i en så grov greenwashing” och att domen är en seger för klimatet och för strategin att gå till domstol med det hela.

– Vi är oerhört glada och stolta över den seger vi har vunnit idag. Företag som Danish Crown vilseleder och ljuger för konsumenterna när de säger att deras fläsk är klimatkontrollerat. Om vi ​​ska få bukt med klimatkrisen måste vi ge konsumenterna sanningen, säger Frederik Roland Sandby i pressmeddelandet.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV