Radar · Djurrätt

Köttgigant tvingas dra tillbaka kritiserad ”klimatkampanj”

Danska köttproducenten Danish crown anklagades för ”greenwashing” av flera miljöorganisationer efter att ha marknadsfört sitt griskött som ”klimatkontrollerat”.

Danish crown, en av världens största köttproducenter, påstod sig sälja ”klimatkontrollerat griskött” i sin hittills största reklamkampanj. Formuleringen fick massiv kritik från miljöorganisationer och danska matvarubutiker vägrade sälja produkten. Nu tvingas köttgiganten dra tillbaka kampanjen.

Danish crown, Europas största och världens näst största producent av griskött, lanserade under 2020 den hittills största reklamkampanjen i företagets historia med märkningen ”klimatkontrollerad gris”. Formuleringen kritiserades hårt av miljö- och djurrättsorganisationer för att försöka lura konsumenterna genom att påstå att griskött är klimatvänligt. Klimatrörelsen, Gröna studentrörelsen samt Danska vegetariska föreningen stämde Danish crown för deras kampanj och miljöorganisationen Greenpeace vände sig till reklamombudsmannen i Danmark för vilseledande och felaktig marknadsföring.

Efter det har mycket hänt. I somras gick livsmedelskedjorna Coop och Lidl ut med att man slutar sälja förpackningar märkta med etiketten. Trots den massiva kritiken vägrade Danish crown fortfarande att dra tillbaka kampanjen. Men efter att samtliga dagligvarukedjor i Danmark, bland dem Aldi, Rema 1000, Salling Group och Dagrofa, gått ut med att man inte kommer att sälja produkten, backar köttgiganten nu och meddelar att kampanjen stoppas.

”Det finns ingen anledning att ha en kampanj för en produkt som konsumenterna inte kan hitta i butikerna”, säger Astrid Gade Nielsen, kommunikationschef på Danish crown, i en kommentar till Landbrugsavisen.

”Klassisk greenwashing”

Enligt Danish crown själv syftade formuleringen på att företaget ska ha minskat grisköttsproduktionens klimatavtryck med 25 procent sedan 2005. Men det finns ingen dokumentation om att deras griskött har mindre påverkan på klimatet än andra producenters. Företaget räknar heller inte in den klimatpåverkan från djurfoder som grisarna inom industrin matas med, något som enligt experter utgör drygt 50 procent av livsmedlets klimatavtryck. Att under dessa omständigheter märka sina förpackningar med ”klimatkontrollerad gris”, är ett tydligt exempel på greenwashing, enligt Greenpeace, som gläds åt beslutet.

”Stormarknaderna ska ha beröm för att de satte ner foten mot Danish crown. De har ett stort inflytande på danskarnas inköp och konsumtion av mat. Våra shoppingval påverkas av de budskap vi möter i deras butiker och på deras webbplatser. Påverkan kommer med ansvar, och det är avgörande att de är medvetna om ansvaret och är aktiva deltagare i denna nödvändiga omvandling av danskarnas matkonsumtion till betydligt mindre kött i enlighet med de officiella kostriktlinjerna”, skriver miljöorganisationen i en kommentar.

Danish crowns produkter finns också i svenska dagligvarubutiker där de säljs under namnet Tulip.

Läs mer: 

Aktion mot dansk köttproducent: ”Klassisk greenwashing”

Köttgiganter vilseleder för att minska sina spår i klimatkrisen

Mitt i klimatkrisen: Svenskt kött ska frälsa världen