Kulturchefen i Borås stoppar en utställning vars verk uppmärksammar de kvinnor som utsätts för våld av den iranska regimen. Beslutet får svidande kritik över hela det kulturella och politiska spektrumet.
Nyheten om att Borås kulturhus av säkerhetsskäl ställer in delar av konstnären Sadaf Ahmadis utställning Concrete har väckt förvåning och skapat åtskilliga frågetecken. Beslutet uppfattas av konstnären själv som censur liknande den som förekommer i Iran, det land hon en gång lämnade, för att sedermera bosätta sig i Borås i Sverige.
Utställningen består av två delar: i den ena visas porträtt av människor som har koppling till de pågående protesterna för kvinnors rättigheter i Iran efter mordet på Jina Amini. Bilderna har fått en ram av betong. Den andra delen består av skulpturer som hänger från taket, föreställande kvinnohuvuden bärande plagget chador, även dessa i betong. Det är denna andra del, som skulle visas i kulturhusets foajé, som kulturchef Ida Burén med hänvisning till det förhöjda terrorhotet nu ställer in, vilket Borås tidning var först med att rapportera om.
– Det var ett jättesvårt beslut att fatta, ett riktigt dilemma för mig. Det berodde dels på att den visas upp i den här öppna platsen i vårt kulturhus, dels på det förändrade säkerhetshotet och att det här verket har en tydligt religiös motivbild. Så det var en samlad bedömning att vi i kulturhuset inte kunde omhänderta verket på det viset, säger Ida Burén till DN, och fortsätter:
– Det finns en sprängkraft i det här verket. Det finns en risk för att det kan vara en trigger för provocerande eller polariserande krafter, säger Ida Burén.
”Går inte att jämföra med koranbränningar”
Sadaf Ahmadi är förvånad över agerandet.
– Det konstiga för mig är att man sa så till mig i Sverige, som är känt för sin yttrandefrihet och demokrati, hur är det möjligt? Det går inte att att jämföra koranbränningar med en konstutställning, det är två helt olika saker. Dessutom pratar jag om mänskliga rättigheter och kvinnors rättigheter, säger hon till SVT.
Reaktionerna har varit skarpa. Göteborgspostens kulturchef Johan Hilton kallar ställningstagandet för ”en skamfläck”.
”Sadaf Ahmadis konstverk på Borås kulturhus kan ses som ett uttryck för sant konstnärligt mod i en tid av eftergifter. I stället ställs verket in av en ängslig kulturchef. Det är en livsfarlig utveckling”, skriver han i en krönika.
Aftonbladets Ulrika Stahre, redaktör på kulturredaktionen, uttrycker förvåning över att koranbränningar ska tillåtas till varje pris men att en konstutställning som kritiserar den iranska regimen utgör ett problem.
”Något har gått väldigt snett”, konstaterar hon i en kommenterande text.
Planet sluttar mot stup
Leonidas Aretakis, chefredaktör för Flamman, skriver i en ledare i tidningen att ”precis som i Iran handlar detta inte om troende muslimers känslor. Man ger dem skulden för beslutet, men man lyssnar inte på dem. I stället har man lyssnat på de religiösa extremisterna, som är bättre organiserade och som därtill förfogar över ett antal statsapparater.”
Och Björn Wiman påpekar i dagens DN att det tål att upprepas att inga faktiska hot har riktats mot utställningen eller någon som är kopplad till den.
”Fallet visar i blixtbelysning att koranbränningarna och förslaget om en brådstörtad ändring av ordningslagen har skapat ett sluttande plan som snabbt håller på att förvandlas till ett stup”, skriver Wiman.
Nyheten har rönt uppmärksamhet i vitt skilda falanger, från kulturdebattörer till vänster till radikala högerpolitiker, om än med olika fokus i sina argument – där de förra trycker på yttrandefrihet och konstens särställning och de senare sällan missar möjligheten att tala om islamisering.
Inbjudan från sverigedemokrat
EU-parlamentarikern Charlie Weimers, som tillhör Sverigedemokraterna, har bjudit in Ahmadi att ställa ut sin konst i EU-parlamentet.
”Eftergifter till islamister begränsar vårt sätt att leva. Därför har jag bjudit in Sadaf Ahmadi att ställa ut sin konst i Europaparlamentet”, skriver han på X.
– Jag har ännu inte fått något svar, men jag har förklarat att om hon väljer att tacka ja är det på intet sätt ett ställningstagande för vårt partis politik. Endast en möjlighet att ställa ut sin konst i Europaparlamentet, säger han till SVT.
Vernissagedagen för utställningen på Borås kulturhus är satt till den 16 september, som också är minnesdagen för mordet på Jina Amini.
Läs mer:
Detta vet vi om höga terrorhotet
Motståndet växer efter mordet på 22-åriga Amini