Radar · Miljö

Milano satsar på bilfritt centrum

En del av Milanos centrum kommer troligen att bli till enbart för fotgängare samt lokaltrafik, taxi och en och annan boende.

Milano kommer sälla sig till den växande skara av städer som stänger ute biltrafik från centrum. Det hela kommer troligen att starta redan vid årsskiftet och planen har väckt en hel del diskussion. Men stadens borgmästare Giuseppe Sala står fast vid sitt förslag:
– Det behövs mod. Mitt jobb är att säga att vi måste ha mer mod, med sunt förnuft, säger han enligt tidningen Affari Italiani.

Redan från det första kvartalet nästa år kommer en del av Milanos centrum att stängas av för bilar, om förslaget röstas igenom av kommunfullmäktige. Det handlar enbart om en mindre del av centrum, det så kallade Quadrilatero della moda, ett exklusivt shoppingområde i det historiska centrumet. Undantag kommer också att göras för kollektivtrafik, taxi och bilar tillhörande de som bor i området eller som har ett garage där.

Trots att området är begränsat och undantag görs har det hela väckt stor debatt. Silvia Sardone, kommunalråd för det högerpopulistiska partiet Lega säger att förslaget ”bidrar till att göra Milano mer och mer till en exklusiv klubb” och att hennes parti kommer göra allt för att förslaget inte ska gå igenom omröstningen i kommunfullmäktige.

– Vi frågar oss själva: när kommer vi att ha vallgravar och vindbroar för att hålla borta medborgare som är skyldiga till att inte bo i Brera eller San Babila och arbetare som behöver flytta till den historiska stadskärnan för att försörja sig? säger hon enligt Affari Italiani.

Men borgmästare Sala försvarar sitt förslag.

– Det är en liten sak, en historisk sak. Därifrån kommer vi sedan att expandera. Lita på att vi kommer att agera med sunt förnuft och, obönhörligen, kommer vi att genomföra något som går i den riktningen. Om det offentliga föregår med gott exempel, så blir privatpersoner mer motiverade att göra sin del. Om allmänheten säger till privatpersonen ”du måste göra din del och jag gör det inte”, så fungerar det inte, säger han enligt Affari Italiani.

Han tillägger att förändringen inte är något för en elit, utan för alla.

– Det är en svår resa. Och det behövs mod. Mitt jobb är att säga att vi måste ha mer mod, med sunt förnuft.

Milano och det omkringliggande området i norra Italien är ett av områdena med mest luftföroreningar i hela Europa. Stadstrafiken, industrier och den geografiska positionen strax söder om alperna bidrar alltsammans till att stadens halter av små partiklar ofta överskrider Världshälsoorganisationens riktlinjer.

EU-kommissionen har vid upprepade tillfällen varnat och uppmanat Italien att åtgärda situationen och 2020 dömdes landet i EU-domstolen för att inte ha gjort tillräckligt för att minska halten av partiklar i storleken PM10.

Läs mer:

Städerna som fasar ut biltrafiken

Bensinbilar förbjuds i centrala Stockholm

Trots protester: Hela London nu ”ultramiljözon”

Fler städer som börjat fasa ut biltrafiken:

Stockholm: tog nyligen beslut om att förbjuda bensin- och dieselbilar i centrala delar av staden från och med 2025.

Köpenhamn: i maj i år satte politikerna i Köpenhamn upp ett mål om att alla bilar i staden ska vara fossilfria till år 2030. 

Oslo: har tagit bort många parkeringsplatser i centrum och infört flera bilfria gator. 

Paris: är på gång att förbjuda genomfartstrafik i stadens centrala delar i lagom tid till OS 2024.

Rom: har infört flera zoner med begränsad trafik, och vissa dagar under året då smogen överskrider en viss nivå blir hela centrum en ”ekologisk zon” där bara elbilar och hybrider får köra.

Göteborg: är en av flera städer som har infört trängselskatt.

London: utvidgade nyligen sin ”ultramiljözon” till att täcka en yta stor som halva Gotland. Där får man bara köra med elbil eller en bensin/diesel-bil med ny avgasrening, alternativt betala en avgift på motsvarande cirka 175 kronor per dag.