Radar · Miljö

Kampanj samlar företag som vill förbjuda PFAS

Köksutrustning, till exempel stekpannor med non-stick-belägging, kan innehålla PFAS-kemikalier.

Organisationen Chemsec satsar på att få näringslivet med sig i kampen mot PFAS-kemikalierna. I dag inleds diskussioner i EU om ett omfattande PFAS-förbud, och flera stora företag har ställt sig bakom förslaget genom att ansluta sig till kampanjen PFAS Movement.

Varje år hamnar 75 000 ton av evighetskemikalierna PFAS i miljön i Europa, enligt Kemikaliemyndigheten. Flera PFAS-ämnen klassificeras som reproduktionsstörande och misstänkt cancerframkallande, och i februari lade EU:s kemikaliemyndighet Echa ett förslag om ett brett förbud mot PFAS-kemikalier. I dag påbörjas den konsultationsrunda som är nästa steg i processen mot beslut i EU-kommissionen. Konsultationen pågår i ungefär sex månader och innebär att olika intressenter kan lämna åsikter om förslaget, som utformats av de fem medlemsländerna Sverige, Danmark, Holland, Tyskland och Norge.

En stark intressent i frågan är näringslivet, eftersom PFAS är viktiga ingredienser i tusentals olika produkter, allt från smink och smartphones till skidvalla och brandskum. Förslaget kommer således få omfattande följder för tillverkningsindustrin, samtidigt som många företag vill ta ledartröjan i frågor som rör miljön. För några år sedan drog Internationella Kemikaliesekretariatet, Chemsec, igång kampanjen PFAS Movement med målet att få näringslivet att ställa sig bakom ett förbud mot PFAS-kemikalier. Sedan dess har stödet ”stadigt växt”, enligt kommunikationschef Philip Krook, och i dag har över hundra stora bolag anslutit sig till kampanjen, bland annat H&M-gruppen, Ica, Clas Ohlson, Intersport, Apotea och Lyko.

"Tydligt budskap"

Anne-Sofie Bäckar, verksamhetschef på ChemSec, initiativtagare till PFAS Movement, säger i ett pressmeddelande att det finns delar av näringslivet som motsätter sig ett förbud.

­­– Det är därför stödet från företagen i PFAS Movement är så viktigt. Det är en stark signal att flera av våra mest kända företag vill bli kvitt PFAS i produkter och leverantörsled.

PFAS förekommer i stor utsträckning i köksutrustning, till exempel stekpannor med beläggning som ska motverka att mat bränner fast. I pressmeddelandet säger vd:n för ett amerikanskt företag i branschen, som ställt sig bakom kampanjen, att man fasade ut PFAS från sina produkter redan 2007 ”för att vi tycker det är fel att tjäna pengar samtidigt som vi lämnar de giftiga bieffekterna till kommande generationer”.

– Genom att visa ledarskap i PFAS-frågan skickar vi ett tydligt budskap till våra kunder och samhället i stort att vi är seriösa när det kommer till hållbarhet och hälsa, fortsätter han. 

Läs mer:

Förbud mot evighetskemikalier i EU föreslås

Momentum för kemikalieförbud i EU