Zoom

Så amplifierar sociala medier hat och terror mot judar

Sedan miljardären Elon Musk tog över Twitter har antisemitismen exploderat på plattformen.

Antisemitiska konspirationsteorier om judar som världens dockmästare med kontroll över medier, dålig ekonomi och dekadens är vardag på sociala medier. Efter Hamas terrorattack på civila israeler den 7 oktober har hatet och våldsuppmaningarna exploderat.

– I kölvattnet av konflikten den 7 oktober har vi sett en ökning av antisemitiska uttalanden och hot, inklusive konspirationsteorier och uppmaningar till våld mot judar. Det finns en ökning av terroristinnehåll och hyllningar till Hamas på olika plattformar. Detta inkluderar även hyllningar till deras attacker och spridning av deras officiella innehåll, säger Jacob Guhl på Institutet för strategisk dialog i Berlin.

Jacob Guhl höll en presentation på en konferens i centrala Stockholm anordnad av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA). Konferensen hade planerats innan den 7 oktober då världen bevittnade den urskillningslösa attacken och slakten på civila i Israel.

Massmordet på musikfestivalen Supernova i Re’im, som dödade över 300 festivaldeltagare, för tankarna till Anders Behring Breiviks terrordåd i Norge och Utöya.

– Vi har observerat med stor oro att de sociala medieplattformarna verkar vara ovilliga eller oförmögna att hantera innehållet. Innehåll som hyllar Hamas attacker har varit enkelt att identifiera online, men även tydligt Hamas-innehåll sprids. Vi identifierade omkring 120 inlägg som vi kunde märka som terrorinnehåll efter attacken och när vi kontrollerade det två dagar senare fanns fortfarande 93 procent av dessa kvar, säger Jacob Guhl, som kartlägger antisemitism på sociala medier.

Språklig motsvarighet till fysiskt våld

Jacob Guhl fick lov att uppdatera rapporten som redan var alarmerande om hur sociala medier sprider och amplifierar hat mot judar. Även Monika Hübscher från Universitetet i Haifa var på plats i Stockholm. Hon pratade om hur sociala mediers algoritmer alienerar judiska ungdomar.

– Sociala mediers algoritmer anpassar sig till användarnas individuella preferenser, och användare får rekommendationer och kopplas ihop med andra användare som föredrar samma innehåll. Om användare konsumerar eller interagerar med antisemitiskt innehåll, kan algoritmen rekommendera liknande innehåll vilket kan leda till ökad exponering för antisemitiska inlägg. Rekommendationer från algoritmer är också kända för att gradvis exponera användare för mer extremt innehåll.

Uttryck av antisemitism på sociala medier växer och antisemitism normaliseras, konstaterar hon. Samtidigt som sociala medieplattformar får interaktioner och värdefullt engagemang i att exponera hat mot judar så marginaliseras judiska barn och unga.

– Enligt studier är sociala medier platsen där judar känner sig mest direkt konfronterade med antisemitism. Att se hat eller påverkas av det kan ordentligt forma användares dagliga liv och hur de förhåller sig till sin sociala miljö.

– Undersökningar visar att möten med antisemitism på sociala medier kan leda till ilska, chock och förändringar i onlinebeteende, eller till och med ett fullständigt undvikande av sociala medier. Personer som påverkas av hat på sociala medier beskriver attackerna med ett språk som motsvarar beskrivningen av fysiskt våld. Känslor av rädsla, osäkerhet, ökad ångest och sömnstörningar, säger Hübscher.

Kodspråk och hundvisslingar

Jacob Guhl visar hur rena nazistiska grupper använder Telegram för att sprida terroruppmaningar och manifest på sociala medieplattformar som Telegram. Samtidigt används Facebook och Twitter för att sprida antisemitisk propaganda. Propagandan utformas snillrikt för att undvika AI-algoritmer som söker efter innehåll som bryter mot användarvillkoren.

– Antisemitiska användare är ofta medvetna om lagliga gränser och innehållsmoderering, och de håller sig precis på gränsen för vad som är tillåtet, vilket fortfarande tillåter dem att kommunicera samma budskap. Vi ser en ökning av kodade språk och hundvisslingar, ett sätt att uttrycka antisemitism inom ramen för vad som är tillåtet av sociala medieplattformar, säger Guhl.

Sedan Twitter bytte ägare till Elon Musk öppnades även den plattformen upp för ännu mer explicit hat mot judar.

– Antisemitismen på nätet har ökat särskilt efter att Twitter fick en ny ägare. Vi har observerat en fördubbling av antisemitiska tweets efter att han tog över, säger Guhl.

Antisemitiska propagandister har även sökt sig till plattformar som domineras av ungdomar.

– Vi ser en ökning av digitala subkulturer på alternativa plattformar som kombinerar långvariga antisemitiska troper med referenser till online-spel för att göra dem mer tilltalande.

Antisemitismen når global publik

Forskningen som presenterades på SKMA:s konferens i Stockholm visar en miljö på sociala medier där aktörer som drivs av antisemitism når ut brett och globalt. Inte minst inkorporeras antijudiska föreställningar i konspirationismen. Fenomenet är en historisk röd tråd som aldrig brutits.

Mobiliseringen av judehat i en konspirationstisk världsbild har en historisk kontinuitet som förfinades i Nazityskland. Det som legitimerade folkmord på judar då är samma propaganda som sprids idag. Olika variationer av samma propaganda når global publik och nya generationer på sociala medier. Efter kriget mellan Israel och Hamas dröjde det bara timmar innan judehatet blev än mer explicit.

– I kölvattnet av konflikten den 7 oktober har vi sett en ökning av antisemitiska uttalanden och hot, inklusive konspirationsteorier och uppmaningar till våld mot judar, säger Guhl.

Samtidigt konstaterar han att nazistiska grupper sprider antisemitiska terrormanualer på plattformar som Telegram.

Amazon
Amazon.se fortsätter legitimera Nazityskland, trots att de uppmärksammats på det. Foto: Skärmdump Amazons.se

Syre har tidigare rapporterat om hur svenska Amazon agerar återförsäljare åt antisemitiska vit makt-organisationer som Det fria Sverige. Amazon.se har trots det i skrivande stund valt att fortsätta sälja förintelseförnekande litteratur, skriven för legitimera nazismen såsom boken ”Vilka började andra världskriget”.

Nazister och fascister fortsätter sprida antisemitism på Twitter, Facebook och producerar terrormanualer på plattformar som Telegram och Discord som domineras av ungdomar. Samtidigt finansierar vit makt-organisationer sin verksamhet genom försäljning på Amazon.

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV