På ett år har konsumenternas fokus ändrats totalt. Från att lokalproducerat och hållbarhet varit det viktigast. Nu är det bara billigt eller ännu billigare som gäller. Det visar branschorganisationen årliga undersökning.
Varje år gör branschorganisationen Livsmedelsföretagen en undersökning om vilka konsumenttrender som påverkar medlemsföretagen mest.
Och för första gången är lågpris den viktigaste konsumenttrenden, skriver branschorganisationen, och den länge ohotade ettan svenskproducerat halkar ner till en fjärdeplats.
Den hetaste trenden är EMV-produkter, som står för egna märkesvaror och som säljs som egna varor men som ofta tillverkas av andra och säljs till lägre priser än övriga varor av samma kategori.
– Vi har aldrig sett något liknande tidigare, säger Livsmedelsföretagens presschef Daniel Emilsson, till tidningen ATL.
Livsmedelsföretagen uppger till ATL att bara cirka 10 procent av de produkter som tas fram i Sverige räknas som lågpris. 48 procent av den svenskproducerade livsmedelsvolymen räknas in i mellanprissegmentet och 43 procent som premiumvaror.
Konsumenttrend 2023
• EMV 38 procent
• Lågprisalternativ (exklusive EMV) 33 procent
• Produkter med mindre socker 16 procent
• Produkternas klimatavtryck 5 procent
• Lokalproducerat (svenskt) 5 procent
• Produkter med högre kvalité (premium) 2 procent
• Veganska produkter 1 procent
Källa: Livsmedelsföretagen
Eko minskar i stora delar av EU
Siffror visar också att försäljningen av ekologiska livsmedel minskar i fler länder.
I Finland bröts en tioårig positiv försäljningen av ekologiska produkt, där minskade försäljningen 8 procent, skriver Lantbruksnytt.
I Tyskland, vars marknad för ekologiska livsmedel varit den starkaste i hela EU under en lång period, skriver Lantbruksnytt, minskade försäljningen 3,5 procent, under perioden januari till oktober i år har försäljningen minskat med 4,1 procent jämfört med samma tio månader år 2021, enligt siffror från tyska Deutcscher Bauernverband.
Totalt uppskattas ekologiska livsmedel i Tyskland att omsätta cirka 15 miljarder euro.
Läs mer:
Prisskillnaden mellan eko-mat och konventionell mat minskar
Ekomaten för dyr – försäljningen minskar
Livsmedelsföretagen
• Består av 800 medlemsföretag som tillsammans omsätter cirka 200 miljarder kronor per år. Bland företagen finns Arla, HK Scan, KLS Ugglarps och Kronfågel. Tillsammans producerar företagen drygt hälften av all mat och dryck som konsumeras i Sverige, den andra hälften importeras huvudsakligen.
• Sveriges lantbrukare levererar ungefär 70 procent av sin produktion till dessa företag.
Källa: Livsmedelsföretagen