Radar · Politik

V, M och KD i ny uppgörelse: 2,5 miljarder till kollektivtrafiken

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för Svensk kollektivtrafik, välkomnar uppgörelsen mellan Moderaterna, Nooshi Dadgostars Vänsterpartiet och Ebba Buschs Kristdemokraterna.

För två veckor sedan var partierna överens om bränsleuppgörelsen. Nu föreslår de en miljardsatsning på kollektivtrafiken.

De skyhöga bränslepriserna efter Rysslands invasion av Ukraina fick Vänsterpartiet (V) att komma överens med Moderaterna (M) och Kristdemokraterna (KD) om att sänka skatten på bensin och diesel.

Deras förslag fick stöd av Sverigedemokraterna (SD) och Liberalerna (L), vilket ledde till att regeringen kördes över i den frågan.

Nu har V kommit överens med M och KD om att föreslå en miljardsatsning på kollektivtrafiken, vilket Aftonbladet var först med att rapportera.

De tre partierna lägger i morgon torsdag ett så kallat utskottsinitiativ i finansutskottet om att satsa minst 2,5 miljarder kronor på kollektivtrafiken som kompensation för höjda drivmedelskostnader.

Utöver effekterna på det ökade drivmedelspriset ska pengarna också kompensera för effekterna av pandemin.

"För att alla människor ska klara ekonomin"

Partiledare Nooshi Dadgostar (V) menar att de höjda priserna inte bara slår mot privatbilister utan även mot kollektivtrafiken.

– Vi ser att priserna höjs på många områden och att kostnaderna ökar. För att alla människor och familjer ska klara ekonomin i slutet av månaden vill vi se till att priserna inte höjs utan snarare sänks, säger Nooshi Dadgostar till Aftonbladet.

Pengarna ska fördelas till de regionala och och kommunala kollektivtrafikmyndigheterna runt om i landet redan i år. Exakt hur de ska användas kommer att vara upp till respektive region och kommun, men de kan exempelvis användas till sänkta taxor eller utbyggd turtäthet.

"Ur askan i elden"

Kristoffer Tamsons (M), ordförande för Svensk kollektivtrafik och SL samt trafikregionråd i Region Stockholm, välkomnar uppgörelsen.

– Ett bra och efterlängtat besked för resenärer, skattebetalare och hela Sverige. Nu får vi fast mark under fötterna och kan minska risken för underskott, neddragningar och höjda biljettpriser, säger Kristoffer Tamsons i en kommentar.

– Det är väl känt att kollektivtrafiken har genomlidit pandemin med otillräcklig statlig kompensation. För en hårt prövad verksamhet blev det ur askan i elden med de skenande bränslepriserna. Att initiativ nu tas för en bättre statlig kompensation är välkommet och absolut nödvändigt, säger Kristoffer Tamsons.

"Vi behöver en bred samling"

Sex gånger under mandatperioden har V gått samman med M och KD, senast för två veckor sedan i bränsleuppgörelsen, vilket lett till interna stridigheter.

Ett brev har lämnats in till partistyrelsen där det konkreta kravet är att Vänsterpartiet ska gå ur överenskommelsen i finansutskottet om att sänka bensinpriset, vilket Syre har skrivit om tidigare.

Finns det en risk att väljarna börjar fundera på vilket block ni tillhör?

– Vi befinner oss i en exceptionell situation och regeringen har gjort en del för bränslepriserna. Nu behöver vi ha en bred samling kring ännu fler åtgärder, säger Nooshi Dadgostar till Aftonbladet.