Radar · Politik

Upprop i Vänsterpartiet: Krav på att partiet lämnar bensinuppgörelsen

Nooshi Dadgostar får intern kritik inom partiet för uppgörelsen med M, SD, KD och L från bland andra Rikard Warlenius, som inte anser att det överensstämmer med vänsterpartistisk politik.

Nooshi Dadgostar får intern kritik för uppgörelsen med M, SD, KD och L.
“Det är inte förenligt med vänsterpartistisk politik att göra upp med Moderaterna och Sverigedemokraterna om en generell sänkning av bensinskatten”, säger Rikard Warlenius (V).

Den interna kritiken inom Vänsterpartiet har vuxit sedan partiets verkställande utskott beslutat att ansluta sig till uppgörelsen om att sänka skatten på bensin och diesel.

I måndags lämnades ett formellt brev in till partistyrelsen där det konkreta kravet är att vänsterpartiet ska gå ur överenskommelsen om att sänka bensinpriset som gjordes med Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna i finansutskottet,  vilket Sveriges Radio Ekot var först att rapportera om.

Då hade ett 30-tal vänsterpartister skrivit under uppropet, men under nästa vecka kommer en uppdaterad version lämnas in där över 50 vänsterpartister, varav två riksdagsledamöter, kräver att partiet ska lämna uppgörelsen.

Ukrainasolidaritet

Rikard Warlenius, kommunfullmäktigeledamot för vänsterpartiet och vice ordförande i trafiknämnden i Stockholm stad, är en av dem som skrivit under.

Han anger tre aspekter som gör att han och övriga som skrivit under anser att partiledningen ska lämna bensinuppgörelsen.

– Uppgörelsen är inte särskilt träffsäker. Man värnar vissa grupper som kan få det svårt att ta sig till jobbet och det är framförallt glesbygdsbor. Det blir väldigt dyrt för staten att sänka bensinskatten för alla när man egentligen bara är ute efter att lindra konsekvenser av höga priser för en ganska liten grupp, säger Rikard Warlenius till Syre.

– Det bidrar till att öka försäljningen av olja vilket drabbar Ukraina, då Ryssland är en av de största oljeproducenterna och det är konstig politik i det här läget. Och så har vi miljöaspekten, det sänder fel signaler att  Vänsterpartiet sänker bensinpriset även om det är tillfälligt.

Oro över vart partiets miljöpolitik är på väg

Rikard Warlenius berättar att det dels är många vänsterpartister som är upprörda över det här konkreta beslutet, dels är oroliga över vad vänsterpartiets miljöpolitik är nuförtiden.

– De har en känsla över att partiets miljöpolitik har försämrats under det senaste året, säger Rikard Warlenius.

Du säger det senaste året, under det året har ni bytt partiledare. Har det påverkat partiets politik?

– Det verkar som en trolig hypotes. Det är sedan Nooshi tillträde som det har hänt saker. Till exempel var hon ute i tidningen Syre och pratade om grön tillväxt. Det blev uppmärksammat och omdiskuterat i partiet och i samhället i övrigt.

Rikard Warlenius nämner sedan Cementabeslutet i höstas, där han upplever att partiets talesperson för miljöfrågor Elin Segerlind blev överkörd av partiledningen. Sedan frågorna inför valkongressen och den tidigare valplattformen där det pratades om att det visst var OK att åka på charter.
Och så nu bensinuppgörelsen.

– Det har fått en del av oss att undra över vad vi egentligen tycker i de här frågorna. Vi känner inte att partiets politik ligger fast.

Skulle du kalla det en splittring inom partiet?

– Nej, inte en splittring ännu, men det finns en utbredd oro.

 Johan Lönnroth, före detta vice partiordförande, har även han skrivit under uppropet. I ett inlägg på Facebook skriver han:
 
 ”Vi uppmanar partistyrelsen att återföra Vänsterpartiet till en klok politik som leder mot rättvisa, fred och minskade klimatutsläpp. Lämna uppgörelsen med högerpartierna om sänkt skatt på bensin och diesel.”

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV