Radar · Inrikes

Cyklister kräver mer stöd till säker trafik

Cyklister manifesterade i centrala Stockholm idag.

Trafiksäkerheten för cyklister behöver tiodubblas för att klara klimatmålen. Det menar i alla fall Cykelfrämjandet som idag genomför en demonstration i samband med starten av klimatmötet Stockholm+50. 

Svenska städer är byggda runt bilen och det gör att cyklister kommer i kläm och ibland även utses för fara i trafiken. Men för att klara både ekonomin och klimatet behöver fler välja cykeln till jobbet. Något som oftast går bra men kan kantas av problem.

Eva Åström cyklar till jobbet i ut och skur
Eva Åström cyklar till jobbet i ut och skur. Foto: Henrik Persson.

– Det behövs lite jäklar anamma som cyklist. Men jag har lika stor rätt att vara i trafiken som bilarna. Största problemet är taxi och felparkerade bilar, säger Eva Åström.

Peter Forsberg är engagerad i flera miljörörelser och tar oftast cykeln till jobbet
Peter Forsberg är engagerad i flera miljörörelser och tar oftast cykeln till jobbet. Men han saknar ibland möjligheten att kunna läsa samtidigt och då blir det bussen istället. Foto: Henrik Persson.

– Det gäller att hålla koll på bilister och gående. Och Sveavägen behöver förbättras. Men andra gator har blivit mycket bättre än förr, säger Peter Forsberg.

Linnea Michel menar att även om svensk trafik behöver förbättras är det bättre än i Tyskland, ett land som hon har bott länge i
Linnea Michel menar att även om svensk trafik behöver förbättras är det bättre än i Tyskland, ett land som hon har bott länge i. Foto: Henrik Persson.

– Ibland blir det lite dålig stämning. Cykelbanor är ofta blockerade när de bygger om och då blir det trångt, säger Linnea Michel.

Behövs tiodubbling av infrastrukturpengar

Precis som att bilar blivit allt säkrare och allt mer pengar satsas på trafiksäkerhet för bilister bör det nu ske motsvarande för andra trafikslag, menar Tatjana Boric-Persson, chefredaktör tidningen Cykling. 

– Bilen är norm i samhället. Cykel måste bli normen. Idag går bara 1 procent av infrastrukturpengen till cykling och vi måste ha minst 10 procent om vi ska ha någon som helst chans att nå vad vi lovat i Parisavtalet, säger hon. 

Alla var inte nöjda med cyklisternas företräde
Alla var inte nöjda med cyklisternas företräde. Foto: Henrik Persson.

En del tutande och rivstarter hördes från bilister som inte var nöjda med att stå tillbaka för cyklisterna, som för dagen eskorterades av polisbilar. Men till den största delen visades stort tålamod. 

Påverkan inför klimatmötet

Manifestationen genomfördes i ambitionen att påverka opinion och politiker inför det kommande miljömötet Stockholm+50 som inleds i veckan som kommer. 

I takt med att städerna blir allt mer tätbefolkade kan konkurrensen om gatumiljön bli allt mer infekterad och varje trafikslag förväntas slå vakt om sina intressen. Men mycket talar för att cykeln kommer få allt större betydelse både privat och yrkesmässigt. 

Läs mer:

Här bor landets nöjdaste cyklister. Hela listan. 

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV