Radar · Miljö

Bilens plats i staden ifrågasatt

Ta gatan tillbaka? Bilisterna måste backa när städerna ska bli hållbara, menar forskaren Alexander Ståhle.

Bilen ska inte stå i centrum, varken bokstavligt eller bildligt talat. Verklig klimatanpassning av städer kräver en ny syn på bilismen, säger forskaren Alexander Ståhle i en intervju med Supermiljöbloggen.

Nyligen meddelade styret i Stockholm stad att man ska utreda möjligheten till bilfria helger på den hårt trafikerade Sveavägen. Att minska bilismen är ett led i omställningen till mer hållbara städer, både för att minska luftföroreningar, men också för att skapa en mer tillgänglig och attraktiv stadsmiljö.

I Paris planerar man att införa bilfria zoner i stadskärnan från 2024 och i Ljubljana har man redan etablerat ett bilfritt centrum, och flera andra europeiska städer överväger liknande åtgärder. Det finns många sätt att bättre klimatanpassa storstäder, och fokus bör ligga på det självklara, nämligen gatan. Det säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare på KTH och vd på Spacescape (ett konsultföretag för stadsbyggnad), i en intervju med Supermiljöbloggen. Bilen ges alldeles för mycket utrymme i städerna, och att sopa manegen för elbilsägare tycker han inte är rätt väg att gå.

– Jag säger bara: sluta bygg laddstolpar i gatumiljöer. Att bygga laddstolpar för folk som har bil i Stockholms innerstad är dåligt för klimatet. Det är att främja bilismen. Man tror att elbilar är ett allmänintresse – men det är ett privatintresse. Det finns inga bensinpumpar på gatorna. Varför ska laddstolpar finnas där, och ta yta från fotgängare, cyklister eller träd?

Träd istället för parkering

Mer grönska är också något som många städer börjar eftersträva. En ny forskningssammanställning som Miljö & utveckling rapporterar om visar att invånare i gröna städer är friskare, mer koncentrerade och har lägre stressnivåer. Men en stor del av städernas yta går i dag till parkering, konstaterar Alexander Ståhle. Det finns nio miljoner gatuparkeringar i Sverige, som tar upp mer plats än bostäder.

– Det här visar på en helt absurd situation där vi låter bilismen styra våra liv. Om vi tar bort var tredje gatuparkering och ersätter med träd skulle det ge mer syre, mindre föroreningar, bidra till att temperaturen hålls nere och göra staden mer attraktiv för dess invånare, säger Alexander Ståhle till Supermiljöbloggen.

Bil framtidens cigarett?

För att åstadkomma en mer rimlig fördelning är det viktigt att erbjuda alternativa transportsätt, med bra möjligheter att cykla och åka kollektivt. I framtiden blir bilen kanske mer av ett fritidsintresse, eller rentav en last, tror Alexander Ståhle.

– Bil och biltrafik är inte samma saker: man kan tycka om att köra bil, men det betyder inte att man behöver massor av biltrafik i städerna. Jag tänker att bilen kanske är framtidens cigarett: framöver kanske det blir moraliskt förkastligt att köra bil själv i en miljö där det rör sig andra människor?

I nutiden lägger dock regeringen förslag som ska göra det billigare att åka bil, som att sänka drivmedelsskatten och skrota det nya reseavdraget som skulle gynna kollektivt resande. Förslagen får kritik från flera håll, bland annat från Naturvårdsverket som anser att regeringen försvårar möjligheterna att nå Parisavtalet, och Energimyndigheten som avråder från skattesänkningen, både på grund av klimateffekterna och kriget i Ukraina, skriver DN.

Läs mer: 

Sveavägen i Stockholm ska bli bilfri på helger