Radar · Arbetskritik

Transport mot Foodora i Arbetsdomstolen: Anställd eller inte?

Ett matbud från Foodora kör ut mat.

I dag inleds förhandlingar i Arbetsdomstolen för att avgöra om ett mopedbud varit anställt hos matleveransföretaget Foodora eller istället ska anses som bemanningsanställd. Domen kan komma att få stor betydelse för gigbranschen.

Under måndag och onsdag denna vecka kommer Arbetsdomstolen att ta upp ett fall där en man först varit anställd i fyra månader som cykelbud på Foodora och sedan gått över till att bli mopedbud och ”egenanställd”. Den så kallade egenanställningen innebar att mannen fick ett anställningsavtal hos egenanställningsföretaget Paysalary, men samtidigt jobbade han kvar på Foodora som vanligt, vilket Syre tidigare skrivit om.

Under sommaren 2021 kunde plötsligt mannen inte längre komma in i Foodoras app, där han fått sina jobbuppdrag. Fackförbundet Transport menar att detta är att likna vid ett avsked och har därför stämt Foodora och yrkat på skadestånd och att avskedet ska ogiltigförklaras.

Foodora å sin sida menar att mannen inte kan betraktas som anställd hos dem efter att ha gått över till Paysalary.

Det här är första gången som ett liknande mål tas upp i Arbetsdomstolen. Om Transport vinner och mannen är att betrakta som anställd så kommer det få konsekvenser för resten av gigbranschen, där företagen kommer behöva se till att de följer de lagar som en arbetsgivare måste uppfylla. Om Paysalary istället är att betrakta som ett bemanningsföretag kommer det också få konsekvenser, såsom att krav ställs på att gigföretagen ansluter sig till bemanningsavtalet.

– Oavsett hur det går så kommer det att påverka, säger Annett Olofsson från fackens juristbyrå LO-TCO rättsskydd, som företräder Transport, till tidningen Arbetet.

Läs mer: 

Facket stämmer Foodora i Arbetsdomstolen – ”Principiellt viktigt”

Foodora och Transport skriver kollektivavtal: ”Omfattar inte alla”

Skatteverket granskar matbudsföretag – misstänker fusk