Radar · Politik

Utlovad tusenlapp till bilägare uteblir

Drivmedelspriser anno mars 2022, den 10 juni ligger priset för 95-oktanig bensin på runt 23 kronor litern.

I våras föreslog regeringen att alla bilägare ska få en tusenlapp i kompensation för höjda bränslepriser. En majoritet i riksdagen är dock emot förslaget och tusenlappen uteblir därmed.

Som en del av det åtgärdspaket som presenterades av regeringen i mars för att lindra prisökningarna på drivmedel och el fanns ett förslag om att ge 1000 kronor till alla bilägare. De som bor i gles- och landsbygd skulle få ytterligare 500 kronor.

I veckan blev det klart att förslaget saknar en majoritet i riksdagen, då sex partier bestämt sig för att rösta nej – Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Motiveringen till beslutet varierar beroende på parti.

Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson kallar förslaget “dåligt” och “oseriöst” i en kommentar efter att riskdagens partier lagt fram sina synpunkter.

– Det är också ett hån mot alla de som är beroende av bilen som vet att S-förslaget räcker till en knapp tank, skriver Elisabeth Svantesson.

“Ett svek”

Finansminister Mikael Damberg är kritisk till att partierna inte vill stödja kompensationsåtgärden och talar om ett svek.

– Man tappar hakan. Det här bränslesveket drabbar alla som pressas av de höga priserna, säger Mikael Damberg i en skriftlig kommentar. 

I åtgärdspaketet finns också förslag på att tillfälligt sänka skatten på bensin och diesel till EU:s miniminivå. Nu har riksdagen begärt klartecken från EU-kommission och de övriga EU-länderna för att kunna gå under den lägsta tillåtna nivån, ett beslut som kan dröja.

“Ett bakslag för omställningen”

Maria Schnurr, mobilitetsforskare på Rise, är kritisk till både de aviserade skattesänkningarna och det föreslagna bidraget, och menar att sådana åtgärder riskerar att bli ett bakslag för omställningen till mer hållbara transporter. 

Enligt henne innebär större höjningar eller sänkningar av bränslepriser inte någon större större förändring i människors bilanvändande.

– Bara för att bensinpriset höjs betyder det inte att man kommer sluta köra bil. Då måste det vara en väldigt kraftig höjning, säger Maria Schnurr till tidningen Dagens industri.

Istället menar hon att pengar borde satsas på att främja alternativ till energislukande transporter.

– Redan idag finns det många som hade velat ställa bilen som inte gör det för att det är för dyrt eller opraktiskt. Så om man hade fått alternativet att bli bättre finns det mycket att vinna.

Läs mer:

Tuff klimatdebatt inför valet: ”Tror inte indierna tycker synd om oss

Så påverkar bränslebråket klimatet

Pengaregn för bilägare: ”Nödvändigt”