Radar · Miljö

Fortsatt minskning för Black Friday på nätet – men Black Week ökar

Black Friday har blivit Black Week.

Resultaten för Black Friday minskade med 11,6 procent i år jämfört med i fjol, en fortsatt trend från tidigare år, visar betalföretaget Nets statistik. Däremot ökar försäljningen under ”Black Week”.

Black Friday har vuxit till den största shoppingdagen i Sverige – men även motståndet. Fler och fler svenskar har blivit medvetna om dess miljöpåverkan.

När nätsajten Prisjakt inför Black Friday undersökte hur svenskarna ser på köpfesten var det tydligt att fler konsumenter nu tröttnat på köphetsen. Dessutom uppger fler att de sätter större värde på hållbarhets- och miljöaspekter på sin shopping.

Däremot ökar Black Week med totalt 1,4 procent, vilket dock är en betydligt mindre ökning än ifjol, visar betalföretaget Nets statistik.

Opinion mot Black Friday ökar

Nets undersökning visar, precis som nätsajten Prisjakt undersökning, att färre svenskar uppgav att man skulle handla på rea-dagen – 62 procent jämfört med 65 procent ifjol.

Även opinionen mot Black Friday ökar. I år uppgav 33 procent att de var negativt inställda – jämfört med 28 procent ifjol. Miljön angavs som främsta orsak– 47 procent av dem som inte skulle handla uppgav miljön som anledning, jämfört med 44 procent ifjol.

Om vi räknar bort fejkerbjudanden och produkter som höjts i pris strax före Black Friday, kan man alltså förvänta sig åtminstone 20 procent i rabatt. Prisjakts statistik visar också att Black Friday är dagen då det är billigast att handla, betydligt billigare än under exempelvis mellandagsrean". – Prisjakt

De största anledningarna till att man skulle handla under reaperioden, skriver Nets, var desamma som ifjol: att man kan göra fynd är fortsatt klart störst – 76 procent jämfört med 77 procent ifjol. En dryg majoritet av dem som skulle handla ämnade spendera mellan 500–3 000 kronor, och 4 procent mer än 10 000 kronor.

Black Friday har blivit en "lång fredag"

– Att Black Friday minskar förväntade vi oss. Men det är glädjande för handeln att årets Black Week lyckades med all-time high även jämfört med förra årets siffror under ett mycket starkt e-handelsår, med rekordhög försäljningstillväxt för produkter på nätet på grund av pandemin och restriktionerna, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets i en kommentar på bolagets hemsida.

Mest populära klockslaget att handla på Black Friday är 21:40, enligt Svea Ekonomi.

Att Black Friday minskade sin försäljning handlar enligt Nets och Patrik Müller om att köpfesten blivit utdragen i och med Black Week.

– Handlarhögtiden blir bara mer utdragen för varje år och både själva fredagen och faktiskt hela veckan minskar i betydelse. Vi såg i år kampanjer som ”Black Week – tolv dagar med rea”, och kanske kommer vi att prata om ”Black Month” nästa år, säger Patrik Müller.

Black Friday – på väg att implodera?

Men delar av branschen själva varnar för att en längre rea-period riskerar att urvattna hela konceptet.

”Framföra allt just Black Friday kan tappa sin charm. Det har länge varit dagen då man kan göra det där ’superklippet’ och vattnar man ur det, så kanske det bara blir en vanlig dag under en reaperiod”, säger Markus Bergström, operativ chef på Svea Ekonomi, till Dagens Industri.

Läs mer: 

Vi talar om klimatet – men köper 65-tumsteve på Black Friday