Radar · Miljö

Allt fler köper vegansk mat i Europa

Fler européer köper vegansk mat.

Veganska alternativ till animalier som kött, mjölk och ägg ökar på den europeiska marknaden. I Tyskland har försäljningen av veganska produkter ökat med 97 procent på bara två år. I Sverige finns liknande trender.

På två år har Tysklands försäljning av växtbaserade substitut till animalier ökat 97 procent. I topp ligger bland annat vego-osten som under 2020 såldes för motsvarande 27 miljoner kronor.

Det visar en ny rapport från The smart protein project som samlat in data från livsmedelsaffärer i elva europeiska länder. I samtliga länder, utom Italien, har försäljningen av växtbaserad mat ökat nästan tvåsiffrigt.

Växtdrycker i allmänhet och havredrycken i synnerhet har dragit det längsta strået. Havredrycken står för hälften av den totala försäljningen av växtbaserad mat bland annat i Danmark och Frankrike.

I Rumänien och Nederländerna dominerar istället de växtbaserade köttsubstituten försäljningssiffrorna.

Även om Sverige inte tillhör de elva analyserade länderna, så visar andra rapporter på en dylik tillväxt. Under de senaste fem åren har försäljningen av växtbaserade varor ökat med 15 till 30 procent under de senaste fem åren, redovisar branschorganisationen Växtbaserat Sverige.

Nu ökar även Arla sin andel växtbaserade produkter. Deras vision är att bli en av de tre största aktörerna för växtbaserad dryck. Förra året lanserade de sin första växtbaserade dryck som i dag står för fem procent av försäljningen av liknande produkter.

Läs mer: https://tidningensyre.se/2020/16-oktober-2020/vaxtbaserat-blir-allt-mer-poppis/