Radar · Djurrätt

Efter namninsamling: Nätjätte stoppar handel med känguruprodukter

Kängurudjur i Canberra.

Efter krav från tiotusentals medborgare meddelar nu nederländska e-handelsjätten Bol.com att de slutar sälja Känguruprodukter – en marknad som står för den största jakten på vilda djur i världen.

Varje år dödas omkring 1,6 miljoner vilda kängurur i världen, vilket gör kängurun till det mest jagade vilda djuret i världen. Köttet och skinnet säljs sedan vidare till framförallt EU och blir även produkter i form av exempelvis skridskor, fotbollsskor, hattar och djurfoder. Nederländerna, Tyskland och Belgien är bland de största importörerna av kött och produkter medan Italien och Tyskland importerar stora mängder känguruskinn.

Den nederländska e-handelsjätten Bol.com är bland de företag som hittills haft ett stort utbud av känguruprodukter – vilket fick organisationen World animal protection att starta en kampanj för att stoppa försäljningen av produkterna på sajten. Kampanjen, som drog igång på Världskängurudagen den 24 oktober, fick på kort tid stöd av hela 18 500 nederländska medborgare.

Hoppas att fler följer exemplet

En dryg månad efter att kampanjen drog igång meddelar nu företaget att handeln med känguruprodukter stoppas. Det innebär att en mängd produkter som baseras på kött och skinn från kängurur plockas bort från Bol.coms sortiment.

– Vi är mycket glada för att Bol.com nu tar det här steget. Det visar på handlingskraft, att djurvälfärd är viktigt och hjälper konsumenter att göra djurvänligare val. Vi hoppas att fler företag ska följa det här glädjande exemplet, säger Sanne Kuijpers, kampanjansvarig på World Animal Protection i Nederländerna, i ett pressmeddelande.

Bland de nederländska företag som har slutat sälja känguruprodukter finns också djurmatsföretagen Hondjekoek, Kiezebrink, Bidfood och Uut Twelle, modeföretaget Boomsma och livsmedelsföretaget BBQuality.

Känguruungar slås ihjäl

Många av de skott som används under jakten på kängurur, som inte sällan sker under nattetid, är inte direkt dödande. Det är därför inte ovanligt att en del individer tvingas till en utdragen och plågsam död eller får leva med skottskador under resten av sina liv.

Kängurujakten leder också till att många känguruungar lämnas föräldralösa och svälter till döds eller slås ihjäl brutalt, då de inte anses ekonomiskt lönsamma. Mellan år 2000 och 2009 dödades uppemot åtta miljoner känguruungar till följd av jakten på deras föräldrar, enligt World animal protection.

En känguruunge tittar ut genom sin mammas pung
En känguruunge tittar ut genom sin mammas pung. Foto: Silverish Lily, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons.

Kampanjen fortsätter

Enligt en granskning som organisationen gjort är 55 nederländska företag, utöver Bol.com, inblandade i industrin. Kampanjen för att stoppa försäljningen av känguruprodukter fortsätter därför nu med en uppmaning till övriga företag att bli kängurufria. Kampanjen uppmanar också Nederländerna att införa ett nationellt förbud mot import av känguruprodukter.

I rapporten ”Kangaroo: From Australian icon to meat and luxury leather for the EU” som släpptes i fjol uppmärksammade även organisationen Eurogroup for animals känguruindustrins brutalitet och uppmanade EU att införa ett importförbud på kött och skinn från kängurur. Utöver djurskyddsproblematiken pekar rapporten också på de hygien- och sjukdomsrisker som den kommersiella kängurujakten utgör.

Läs mer:

Lyxmärke bygger krokodilfarm – för att göra väskor: ”Slaktas brutalt för franska modehus”