Startsida - Nyheter

Radar · Miljö

Nytt förslag: Avgifter och  biobränsle ska minska flygets klimatpåverkan

Regeringen lägger nu fram en proposition som kan göra det dyrare att landa eller lyfta, beroende på flygets klimatpåverkan.

Mer biobränsle i flygfotogen och miljöstyrande start- och landningsavgifter på flygplatser. Det föreslår regeringen i två nya propositioner, som ett sätt att tackla flygets klimatpåverkan. Sverige kan därmed bli först i världen med klimatavgifter för flyget.

Att utsläppen av koldioxid från flyget ska minska är en del av januariöverenskommelsen mellan regeringen, liberalerna och centerpartiet. Nu konkretiseras det i två propositioner, som läggs fram till riksdagen. Den första rör ökad inblandning av biobränslen, vilket successivt ska öka från 0.8 procent 2021 till 27 procent 2030, detta för att utsläppen från flygfotogen i sin tur ska minska.

– Med ökade krav på inblandning av biobränslen kommer utsläppen från flyget att minska kraftigt, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman, i ett uttalande.

Men propositionen har inte fallit i god jord hos miljöorganisationen Greenpeace, som kallar det ”kreativ bokföring”.

– Tidshorisonten som krävs för att kunna betrakta utsläppen från biobränslen som klimatneutrala är alldeles för avlägsen för att de ska hjälpa oss att klara Parisavtalets 1,5-gradersmål och begränsa de allra värsta effekterna av ett förändrat klimat, säger Isadora Wronski, sverigechef på Greenpeace i ett uttalande.

Läs mer: Biobränsle räddning eller räknebluff, 30 oktober 2020

Den andra propositionen som nu läggs fram innebär att regeringen kan besluta att det på vissa flygplatser ska vara obligatoriskt att ta hänsyn till miljö- och klimatstyrande effekter vid framtagandet av start- och landningsavgifter. Det vill säga att flyg med större klimatpåverkan kan komma att behöva betala mer för att landa eller lyfta.

Infrastrukturminister Thomas Eneroth (S) säger till Dagens nyheter att han tror fler länder kommer följa efter Sverige klimatavgifter för flyget.

– Det ger direkt möjlighet att premiera de flygbolag som har en flotta med mindre utsläpp och som exempelvis framöver ökar sin inblandning av biobränsle, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) till tidningen.

Lagändringen avser de flygplatser som omfattas av lagen om flygplatsavgifter, vilket är de största flygplatserna i landet. För närvarande flygplatserna Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter.

Läs mer: Nytt flygbränsle ska göra flyget grönare, 4 februari 2021

Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV
Prenumerera gratis på vårt
NYHETSBREV