Radar · Integritet

Svenska kyrkan: Vi är emot transhatet 

Svenska kyrkan försvarar transpersoners rättigheter.

Nu ger sig Svenska kyrkan in i debatten om transfobin som uppstått i kölvattnet efter bland annat Kajsa Ekis Ekmans nya bok. I ett öppet brev har 943 personer inom Svenska kyrkan skrivit under att de är för en solidarisk feminism som bekämpar trånga könsnormer.

Under måndagen skickade Svenska kyrkan ut ett öppet brev till Sveriges transpersoner. I brevet försvarar de transpersoners rättigheter och förkastar att media ger utrymme åt personer som förtrycker dessa.

943 präster, diakoner, församlingspedagoger och kantorer i Svenska kyrkan skrivit under brevet.

– Vi skriver till dig från en kyrka som också är trans. […] Kyrkan består också av transpersoner. Därför skulle kyrkan kunna beskrivas som trans, skriver de.

I brevet ifrågasätter de att medier bjuder in personer som förtrycker transpersoners. De menar att det har normaliserat ett transhat, och att många som driver hatet är transexkluderande feminister som anammar samma retorik som högerkristna och högerpopulistiska grupper.

Samtidigt menar de att feminismen är vägen ur förtrycket.

– Du, jag, vi, alla behöver en bred solidarisk feminism som bekämpar trånga könsnormer, skriver Svenska kyrkan.

För ett par veckor sedan meddelade Astrid Lindgrens barnsjukhus att de stoppar hormonbehandlingar för transbarn- och ungdomar.  Även det tar Svenska kyrkan fasta på:

– Ofta är vi beroende av de människor som har makt. De bestämmer om vi ska få den vård vi behöver och om våra rättigheter ska tas tillvara, står det i brevet.

I Bibeln finns berättelsen om slavflickan Hagar som Svenska kyrkan menar berör alla människor, oavsett könsidentitet. Historiens själva essens är att Hagar blir utstött ur samhället och lämnas i öknen för att dö. Men där hjälper Gud henne.

Berättelsen om Hagar visar att ingen kan ta ifrån en människas dennes värde. Oavsett könsidentitet har alla en relation till Gud, liksom en unik berättelse som ingen kan ta ifrån dem, menar Svenska kyrkan.

Brevet avslutas med att de som författat och likaledes skrivit under brevet välsignar den transperson som läser det och menar att Gud älskar alla, precis som de är.