Zoom

Lampedusa: ”Räddar du inte någon som drunknar?”

Det svårt att stoppa drömmar om ett bättre liv.

Allt fler människor i världen är på flykt och många söker sig till Europa. Den lilla, karga ön Lampedusa är en av de portar till Europa som många kommer till – men är också ett hårt kontrollerat uppsamlingsläger, omgärdat av taggtråd och hundar. För EU vill inte ha fler migranter.

En dag med bra väderförhållanden kan det komma en, två eller till och med upp till tio båtar med flyktingar och migranter från Nordafrika. Det går aldrig att veta när. Men om någon av kustbevakningens båtar gett sig ut på havet vet man att det är på gång, säger Pino Maggiore som hyr ut småbåtar till turister och kör migranter från hamnen till mottagningscentret när de anländer.

Med blicken fast riktad ut mot havet väntar jag. Ingenting. Sent mot eftermiddagen återvänder många småbåtar med solvarma turister som tillbringat dagen med bad och snorkling vid någon av öns vackra stränder till hamnen.

Så plötsligt händer något. En av båtarna som dyker upp i horisonten eskorteras av kustbevakningen och finanspolisens båtar.

Bara några ögonblick senare är läkare, hjälparbetare och poliser på plats vid hamnen.

Det är två båtar. På den ena färdas 14 personer, varav en familj med flera barn. På den andra är 67 personer ombord. Majoriteten är män. De ser unga ut.

De första som får hjälp att ta sig upp på land är barnfamiljen.

Medan skymningen sänker sig, lindas barnen in i prasslande värmefiltar. Deras kroppstemperatur mäts och fingrarna kontrolleras, för att se om de har skabb. Efter det får de gå ombord på bussar för transport till öns mottagningscentrum för migranter. Där kommer de att identifieras och testas för corona.

Allt fler människor är på flykt i världen. Antalet internationella migranter – människor som av olika skäl har lämnat sina hemländer – är 272 miljoner.

Man befarade att en nödsituation skulle uppstå på Lampedusa, men hittills i år har bara 17 000 migranter anlänt till Italiens sydligaste ö
Man befarade att en nödsituation skulle uppstå på Lampedusa, men hittills i år har bara 17 000 migranter anlänt till Italiens sydligaste ö. Foto:Christin Sandberg

Kommer ifrån Tunisien – i egna båtar

Den här sommaren har migrantbåtarna, de allra flesta från Tunisien – ett land som går på knäna ekonomiskt efter sommarens uteblivna turister till följd av coronapandemin – fått extra stor uppmärksamhet.

– 2020 har man återigen pratat om en nödsituation, men i själva verket har det inte kommit fler än cirka 17 000 personer, säger Annalisa Camilli, journalist på Internazionale och expert på italiensk och europeisk migrationspolitik.

Det är betydligt färre än rekordåret 2016, då totalt 180 000 flyktingar och migranter kom till Italien. Året efter sjönk antalet med mer än 90 procent.

– Det vi ser under 2020 är nämligen att migranter anländer i egna båtar från Tunisien, har inte hänt på tio år, säger Annalisa Camilli.

Det skulle kunna beskrivas som en nygammal rutt, som har tagits upp efter att europeisk migrationspolitik de senaste åren har fokuserat på att i första hand stänga vägen över centrala Medelhavet.

– Europeiska politiker har satsat allt på att stänga flyktvägen från Libyen, köra tillbaka dem som lyckats ta sig ut på havet och kriminalisera räddningsarbetarna, säger Camilli.

Det handlar om att EU och dess medlemsstater gradvis minskat sina sök- och räddningsaktioner, de så kallade SAR-aktionerna, på Medelhavet. Från att tidigare ha samordnat och styrt räddningsaktioner via institutionella aktörer, såsom kustbevakningen och militära aktörer, har EU övergått till att bygga upp ”de så kallade libyska kustbevakningarna” (scLYCG) genom att finansiera, utrusta, utbilda och politiskt legitimera dem.

Skjutit mot migranter

Den här politiken kulminerade i juni 2018 när man ritade om kartan och tog fram en helt ny SAR-region som skulle samordnas av de libyska myndigheterna.

Sedan dess hotas och förföljs de solidaritetsorganisationer som genomför viktiga SAR-operationer.

Det har fattats politiska beslut för att försöka kriminalisera och förklara dem olagliga. Det sker också masstillbakadrivningar till Libyen. Enligt vittnesmål har den libyska kustbevakningen, som kontrolleras av milisgrupper, även skjutit mot migranter som lyckats ta sig ut på Medelhavet.

Men det är inte bara med Libyen som EU har förhandlat. Turkiet, Marocko och Tunisien är exempel på andra länder som EU samarbetar med för att få hjälp att hålla flyktingar och migranter borta från EU.

– Den här politiken, som går ut på att kontrollera, stänga ute och externalisera gränserna, det vill säga förflytta dem längre ut, är både mycket kostsam och orsakar stor tragedi, säger Francesco Piobicchi från den evangeliska kyrkans hjälporganisation Mediterranean Hope.

Han fortsätter:

– Det innebär också att demokratin försvagas. Genom att finansiellt stödja auktoritära ledare såsom Erdogan i Turkiet, legitimerar EU en ledarstil som är odemokratisk.

Från EU:s sida handlar argumenten om att samarbetet syftar till att stoppa människohandeln och hålla oönskad migration bort från Europa.

Trots att antalet migranter som anlänt till Lampedusa under sommarmånaderna egentligen inte varit så många, har väderförhållandena gjort att många anlänt samtidigt, vilket skapat en del praktiska problem för den lilla ön.

Det ryktas om hål i stängslet
Det ryktas om hål i stängslet. Hålet möjliggör för migranterna att gå ut och in i centret för att bekanta sig med den lilla ön. Det har i sin tur gett upphov till oro att migranterna sprider coronaviruset. Foto:Christin Sandberg

Smiter genom staketet

På mottagningscentret finns plats att ta emot 200 migranter. När det var som allra mest var det 1 400 personer som skulle samsas där. Hygien- och sanitära utrymmen räckte inte till, än mindre sängplatserna. Många av migranterna sov ute på marken.

När jag försöker fota in i det staket- och taggtrådsomgärdade centret, som är militärt område och vaktas av polis och militär, omringas jag helt plötsligt av militärhundar som legat gömda på berget som omger centret.

Medan oron för coronan dominerat nyhetsmedierna har kontrollerna blivit allt mer rigorösa.

Polisen diskuterar vad de ska göra med mig, och låter mig sedan gå. Men jag kan glömma att försöka hitta det där hålet i stängslet, som jag hört talas om, vilket tillåter migranterna att gå ut och in från centret.

Samma hål är också anledningen till att migranter ibland har kunnat ses gå nere på stan och kika runt på den lilla ön som uppmäter 20 kvadratkilometer och har en befolkning på 6 000 personer.

En gammal fransk patrullbåt, finansierats av den brittiske konstnären Banksy, styrs av Berlinbaserade aktivister i en räddningsaktion på Medelhavet söder om Lampedusa
En gammal fransk patrullbåt, finansierats av den brittiske konstnären Banksy, styrs av Berlinbaserade aktivister i en räddningsaktion på Medelhavet söder om Lampedusa. Båten är döpt efter den franska feministen och anarkisten Louise Michel. Foto:Santi Palacios/AP/TT

Oroliga för coronaviruset

Ryktesspridning och oro att migranterna sprider corona. Efter vårens 2019:s karantänbestämmelser och nedstängning av hela landet finns det en reell oro för coronaviruset på ön, som klarat sig undan med ett registrerat fall.

Det var inte förrän borgmästaren Salvatore Martello hotade med strejk som regeringen skyndade på med hjälp för att förflytta personerna och tömma det överfyllda centret. Två stora passagerarfartyg togs i bruk, där personerna sattes i coronakarantän i minst två veckor innan de fördes till andra center runt om i landet.

– Vi har hela sommaren fått dementera fake news om att migranterna sprider coronavirus. Inga testas i så organiserad form som dem. Turisterna kontrolleras däremot inte alls, säger han när vi ses på hans kontor.

Kopplingen mellan migranterna och coronaviruset har blåsts upp och utnyttjats för politiska motiv.

Det högerpopulistiska och främlingsfientliga partiet Lega och det nationalistiska och nyfascistiska partiet Italiens bröder har utmålat migranterna som kriminella och varnat för dem som coronaspridare.

Samma kväll som båtarna anlänt lägger sig den före detta senatorn, Angela Maraventano, från partiet Lega, med kudde och täcke, mitt på vägen i protest.

– Italienare, låt oss protestera! Alla är mot oss. Nu räcker det, inga fler migranter! skriker hon medan en man filmar henne.

Tillsammans blockerar de bussarna med ett 60-tal migranter, som efter närmare 20 timmar på havet, väntar på att köras ett par kilometer till öns mottagningscentrum.

De som protesterar är mindre än en handfull personer, utan tillstånd att demonstrera. Polisen står runtom och tittar på.

När polisen väl ingriper för att skingra folkmassan och låta bussarna köra förbi har de först ringt efter förstärkning, eftersom det har hunnit gå sex timmar och det har samlats många nyfikna lokalbor och turister vid platsen.

Allt har filmats och sänts direkt via sociala medier – inte minst från Legas partiledare Matteo Salvinis konton.

– Det kaos som uppstått kring migranterna i sommar handlar uteslutande om politisk spekulation från partiet Lega som vill vinna de kommande valen, säger borgmästaren Salvatore, Martello, kallad Totò.
Han fortsätter:

– Det som hänt här visar att vissa som arbetar för staten (polisen red. anm.) har en egen agenda i förhållande till regeringen.

De första som får hjälp att ta sig upp på land är barnfamiljen
De första som får hjälp att ta sig upp på land är barnfamiljen. Medan skymningen sänker sig, lindas barnen in i prasslande värmefiltar. Foto:Christin Sandberg

”Allt hänger på EU”

Flyktingfrågan används av högerpopulistiska partier i många länder i Europa. Därför behöver EU agera, menar Martello.
Kriminella aktörer som ägnar sig åt människohandel och de många dödsfallen på Medelhavet är alla indirekta konsekvenser av EU:s flyktingpolitik.

– Allt hänger på vilka val EU gör, säger borgmästaren Martello,

Han menar att det krävs seriösa institutionella lösningar. Exemplen han radar upp ligger långt ifrån EU:s föreslagna asyl- och migrationspolitik.

– Om det skulle vara möjligt för en tunisier att få ett visum för att komma och arbeta i Italien eller för att kunna återförena sig med en släkting skulle vi inte ha alla de här migrantbåtarna som anländer.

Martello menar att det finns många verklighetssituationer bakom de populistiska slogans som politikerna slänger sig med som bör berättas.
Stängda hamnar eller stoppa alla båtar är två exempel.

– Om du säger att vi måste göra en sjöblockad och stoppa alla båtar, så måste vi titta på vad det innebär. Nämligen att alla småbåtar som kommer åkande ska sänkas av militärer och människor dödas.

– Men om du ser en person som håller på att drunkna, vad gör du då, räddar du inte honom?

”Det vi sett under 2020 är att migranter anlänt i egna båtar från Tunisien, har inte hänt på tio år”, säger Annalisa Camilli
”Det vi sett under 2020 är att migranter anlänt i egna båtar från Tunisien, har inte hänt på tio år”, säger Annalisa Camilli. Foto:Christin Sandberg

Värdigare mottagande

Claudia Vitali, som arbetar för den evangeliska kyrkans hjälporganisation Mediterranean Hope, säger att människor alltid kommer att söka sig en bättre framtid eller tvingas fly, därför går det inte stoppa migranter och flyktingar. Därför fungerar inte heller säkerhetstänket, som nu dominerar, enligt henne.

Istället vill Vitali se mer hållbara lösningar och långsiktiga svar som dels gör mottagandet mer värdigt för de personer som kommer, dels får samhället som helhet att fungera bättre.

– Rent praktiskt behövs en snabbare hantering av de migranter som kommer för att de snabbt ska kunna föras till andra mottagningscentrum runt om i Italien. Mottagandet i Italien måste vara brett och inte koncentrerat till stora centrum, som det nu är.

Hon tillägger:

– På europeisk nivå behövs humanitära korridorer, så att människor på flykt kan ta sig hit och söka asyl utan att riskera livet på Medelhavet, och mer flexibla och enkla visumregler för dem som anländer från Tunisien. På så vis skulle migranterna slippa tvingas söka sig till människohandlare, och riska livet på Medelhavet.

EU-kommissionens nya förslag till gemensam asyl- och migrationspolitik i EU har dock en annan inriktning. EU:s mål är att färre ska komma till Europa, framför allt vill man försöka stoppa de som saknar asylskäl och är så kallade ekonomiska migranter.

Det vill EU göra genom att fokusera på återvändande samt stärka de yttre gränserna, det vill säga fortsätta på en redan utstakad väg med fokus på säkerhet och externalisering av gränserna.

– Det behövs inte mer Frontex-personal (EU:s gränskontrollmyndighet red. anm.) när båtarna anländer, utan medicinsk personal, psykologer och socialarbetare, säger Pino Maggiore, infödd Lampedusabo.

Och tillägger:

– Här på ön är det faktiskt inte heller bara turisterna som får hotell och restauranger att snurra, även alla som är här och arbetar med flyktingmottagandet, inklusive ni journalister, är med och bidrar till den lokala ekonomin.

Och så kommer det säkerligen fortsatt vara. Ön ligger närmare Tunisien i Nordafrika än Sicilien, Italiens största ö. Historiskt har det alltid varit en plats där människor på resa i Medelhavet stannar till.

– Den geografiska placeringen innebär att ön historiskt alltid har varit en plats som människor på väg över Medelhavet har lagt till vid för att fylla på bränsle och förråden, påminner historikern Giuseppe Surico, som är aktuell med en bok om Lampedusa.

Även för flyktingarna är ön en passage.

– Jag skulle vilja ta mig vidare till Tyskland, säger Wajdi Naffati från Gafsa i Tunisien på knackig engelska precis efter att han kommit iland på Lampedusa.

Karantän väntar

Men han vet att först kommer han tas till ett center för identifiering och coronatest. Sedan väntar karantän i ett av de stora fartygen som ligger i hamnen på andra sidan ön. Därefter är det mer osäkert vad som händer.
Mest troligt är att han kommer att få besked om att han inte har rätt att söka asyl och ombeds lämna landet.

En man söker tröst hos en besättningsman på Open Arms rescue ship
En man söker tröst hos en besättningsman på Open Arms rescue ship. Foto: AP/TT

Läs mer: Så många människor är på flykt i världen