Amazon försäljning ökar efter den kaosartiga starten i höstas. Över 12 procent av svenskarna har handlat på Amazon visar en ny forskningsrapport från Ekonomihögskolan och undersökningsföretaget Norstat.
Många undrande vilken inverkan på svenska marknaden Amazon, det näst största detaljhandelsföretag i världen, skulle göra när de som höstas lanserades i Sverige.
Nu har visar en ny studie från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och undersökningsföretaget Norstat att efter en trög start att drygt 12 procent av svenska folket mellan 16 och 74 år och 16 procent av de som är under 40 år eller handlar online minst en gång per månad provat att handla på Amazon.se.
”Fortsätter det så här har 50 procent av svenskarna och 70 procent av de som brukar handla online testat Amazon.se om två år” är en av slutsatserna i rapporten som forskarna Johan Anselmsson och Burak Tunca gör efter att följt 6 000 svenskar under mer än fem månader (1 000 intervjuer per månad).
”Åsikterna om Amazons framgång har varit blandade sedan lanseringen, men än så länge är det svårt att bedöma framtiden. Å ena sidan är det förvånansvärt många som testat att handla, men å andra sidan har Amazon fördelar av att de finns i så många produktkategorier, skriver Johan Anselmsson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.
De har följt 6 000 svenskar under mer än fem månader, och gjort 1 000 intervjuer per månad.
Även facket var oroliga
Inför Amazon etablering i Sverige befarande många inom facket att företaget skulle ta med sig sin beryktade personalpolitik, men i och med att Amazon valde en inhemsk underleverantör, Kuehne+Nagel, med kollektivavtal, så uteblev det.
Läs mer om Amazon
• Oro för lönedumpning när Amazon startar i Sverige
• I dag öppnar Amazon Sverige – stark oro kring arbetsvillkoren
• Alabama: Facket anklagar Amazon för olagliga metoder