Radar · Djurrätt

Sveriges vegovänligaste butik utsedd på Internationella vegandagen

Veganutbudet ökar för varje år och spås enligt LRF ha fördubblats till år 2025.

Djurens rätt har undersökt de största livsmedelskedjornas veganutbud och har utsett City Gross till guldmedaljör. Detta presenteras i dag på Internationella vegandagen.

Utnämningen av Sveriges vegovänligaste butik är en helt ny satsning och bakom undersökningen finns ett väl utvecklat rankningssystem där ett 40-tal konsumenter lagt ner hundratals timmar på datainsamling genom att besöka butiker runt om i landet.

– Djurens rätt vill med denna rankning både informera intresserade konsumenter och vägleda företag i utvecklingen av deras växtbaserade sortiment. Att välja vego är enklare än någonsin tidigare och allt fler får upp ögonen för alla fördelar med en växtbaserad kost, säger Djurens rätts riksordförande Camilla Bergvall i ett pressmeddelande.

Testat 30 butiker

De kedjor som undersökts är City Gross, Ica, Coop, Willys, Hemköp och Lidl och det är också i denna ordning som butikerna landat i betygssättningen.

De recenserande konsumenterna har först genomgått en utbildning och sedan besökt 30 små och stora butiker ibland annat Umeå, Hudiksvall, Stockholm, Karlskrona,  Växjö, Falkenberg, Mjölby och Uppsala. De har bedömt framför allt fem huvudkategorier som till exempel växtbaserade alternativ till kött och mejeriprodukter samt godisutbud, färdigrätter och såser.

– Vinnaren av Sveriges vegovänligaste butik gör det enkelt för sina kunder att välja vego. City Gross toppar rankningen 2021 med sitt stora och breda vegoutbud runt om i Sverige. Vi ser fram emot att följa deras fortsatta arbete för ett ännu grönare sortiment, säger Camilla Bergvall i pressmeddelandet.

Vill se mer än punktinsatser

Willys och Hemköp ägs båda av Axfood som har en hög svansföring kring det växtbaserade utbudet. I december förra året släpptes Axfood årliga Vegobarometer, där man kommenterar det ökade vegointresset och det egna sortimentet.

– Vegobarometern bekräftar det vi ser i konsumentens kundkorg och det vi i vår egen sortimentsutveckling också lagt stort fokus vid under lång tid. Utvecklingstakten för det vegetariska sortimentet är hög, och vegetariskt är ett av våra prioriterade områden för att ligga långt fram när det gäller bra och hållbar mat, i allt från växtbaserade mejerialternativ till färdigrätter, sa Johan Neuman från Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, i ett pressmeddelande i samband med rapportsläppet.

Lågpriskedjan Lidl hamnar längst ner i listan och får kritik av Djurens rätt för att satsa för lite på ett standardutbud. Istället för ett brett grundsortiment jobbar Lidl ofta med enstaka punktinsatser som särskilda veganveckor.

Kommer öka enligt LRF

Att det växtbaserade utbudet i dagligvaruhandeln kommer öka framkommer bland annat i en marknadsanalys som LRF, Lantbrukarnas riksförbund, beställde förra året. I den står att läsa att försäljningen av växtbaserade livsmedel ökat med 16 procent varje år de senaste tre åren och bedöms att minst ha fördubblats till 2025.

Kundgruppen anses inte vara främst veganer, utan helt vanliga konsumenter som äter mycket vegetariskt, av miljö- och hälsoskäl och bilden är att snabbast ökande inom det veganska segmentet är produkter som liknar och ersätter kött, men även så kallade gröna alternativ som tofu, tempeh och grönsaksbiffar.

Läs mer:

Intresset för vegetariskt ökar men veganerna blir inte fler

LRF vill se ökad svensk produktion av växtbaserade proteiner