Radar · Djurrätt

Centerpartist vill ta djurkatastrofen vid Suezkanalen till EU-domstolen

EU står för 75 procent av världens djurtransporter.

Många upprörs över situation för de hundratusentals djur på de 20-tal djurtransporter som fastnade efter stoppet i Suezkanalen. En är EU-politikern och centerpartisten Emma Wiesner (C).

När Containerfartyget Ever Given som gick på grund i Suezkanalen blockerades all trafik genom kanalen fastande 20-tal djurtransporter med upp mot 200 000 djur.

Situationen fick Centerns Europaparlamentariker Emma Wiesner, som sitter i granskningsutskottet för djurtransporter, att reagera.

– Jag blev förbannad, men inte förvånad, när jag läste det, säger hon till ATL.

Emma Wiesner har nu ställt skriftliga frågor till EU-kommissionen. En handlar om att tvinga Rumänien att ta ansvar för den akuta situationen för djuren som nu sitter fast på de båtar som väntar på att få passera genom Suezkanalen. Hon vill att Rumänien, tar sitt ansvar. Annars bör landets dras inför EU-domstolen.

Av de 16 fartyg som är lastade med djur kommer 11 från EU-länder de flesta av dem från Rumänien, uppger The Guardian. Och enligt Emma Wiesner bryter förhållanden på dessa båtar mot EU-lagstiftningen på flera sätt

– Dels för att krisberedskapen brustit och för att det är över 60 grader varmt där djuren står, säger Emma Wiesner, till ATL.

I dagsläget finns det ingen skyldighet att rapportera till EU antalet djur som dött på den här typen av transporter. Något som det kan bli ändring på, berättar Emma Wiesner för ATL.

Unimar, ett av fartygen med djur, lämnade Spanien den 15 mars och kom fram till Jeddah, Saudiarabien i dag torsdag den 1 april, enligt MarineTraffic 
Unimar, ett av fartygen med djur, lämnade Spanien den 15 mars och kom fram till Jeddah, Saudiarabien i dag torsdag den 1 april, enligt MarineTraffic 

Djurtransporter

Även utan stopp, förseningar och andra oförutsedda händelser innebär långa transporter ofta ett stort lidande för djuren, vilket Syre har rapporterar om vid flera tidigare tillfällen.

Något som Djurens rätt upprepande gånger visat på och i en kommentar till Syre i tisdags menade Linda Björklund, etolog på Djurens Rätt att situationen i Suezkanalen är ytterligare ett tydligt bevis på hur utsatta djuren är vid transporter.

– Vi menar att det får vara nog nu. EU och medlemsländerna måste omedelbart ta ett beslut om att man inte ska få exportera djur längre. De här händelserna visar bara på hur nödvändigt det är. Inte ett enda djur ska behöva riskera att hamna i den här situationen.

Ett annat fartyg, Omega Star lämnade Spanien den 16 mars och nådde sin sluthamn Port Said den 31 mars, enligt MarineTraffic
Ett annat fartyg, Omega Star lämnade Spanien den 16 mars och nådde sin sluthamn Port Said den 31 mars, enligt MarineTraffic

• Här kan man söka efter fartygen med djurtransporter: www.marinetraffic.com